Ny gräns för sjöfylleri men inte alltid
Gränsen för sjöfylleri kan komma att sänkas. Men bara i vissa områden.Sjöfartsverket och Kustbevakningen är kritiska.Det skulle innebära att lagen gäller ibland och ibland inte på samma resa, säger Bernt Stedt, regioninspektör på Kustbevakningen.
Sjöfartsverket och Kustbevakningen tycker det är bra att man försöker få ner antalet berusade på sjön men menar att lagen borde gälla hela kustterritoriet. Att definiera vad som är allmänna farleder och hamnar är en nästintill omöjlig uppgift hävdar de.
Det blir väldigt svårövervakat. Trafiken kan vara lika tät utanför vad som betraktas som allmän farled. Då kan en med 0.5 promille köra vid sidan av utan att åka fast, säger Bernt Stedt.
Bengt Anzén, ordförande för Bråvikens Segelsällskap, tycker också att förslaget om sänkt promillegräns ska gälla överallt på sjön.
Det låter konstigt annars. Hur ska de kunna hålla efter det?
<br><span class=MR>Nykterhetstest på sjön</span>
Idag finns endast en gräns för sjöfylleri, den för grovt sjöfylleri på 1.0 promille. Bernt Stedt tycker att det räcker. Utandningsprov, trafiktäthet och övriga omständigheter bör istället avgöra om någon ska fällas för enkelt sjöfylleri.
Då skulle man undvika att någon som tagit två öl åker dit trots att vattnet är kav lugnt och det inte finns en båt i sikte.
Däremot stödjer Kustbevakningen liksom Sjöfartsverket utredningens förslag att man ska kunna nykterhetstesta båtförare.
För närvarande får föraren endast testas om det har betydelse för utredningen av ett brott.
Men Sjöfartsverket invänder mot att lagen skulle gälla alla fartyg. En promillegräns på 0.2 bör enbart gälla handelsfartyg.
Det är skillnad på att ro en eka och köra en båt i 50 knop. Vissa typer av båtar borde undantas från bestämmelserna, säger Johan Fransson, sjösäkerhetsdirektör.
<br><span class=MR>Fler olyckor</span>
På justitiedepartementet tar man åt sig av kritiken. Tanken var att lagen skulle träda i kraft till nästa sommar.
Vi får ta ställning till hur vi ska gå vidare och om vi ska gå vidare, säger rättssakkunning Viveca Lång.
Alla instanser är dock överens att något måste göras mot fylleriet till sjöss. Bernt Stedt säger att han märkt av en markant ökning av antalet olyckor där alkohol varit inblandat. Dels har det blivit fler båtar och dels har många skärgårdskrogar öppnat.
Man åker gärna dit och det serveras alkohol. Samtliga tar sig lite grann, även föraren, säger Bernt Stedt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!