Ny kurs för bättre övningskörning
Det har länge saknats riktlinjer för privata körkortshandledare, men snart blir det obligatoriskt med en introduktionskurs.
Ninos Chanko är utbildningsledare på Arres trafikskola. - Många kommer hit och tror att det kan köra, sen kan de inte ens backa ut från parkeringen. Det kan eleven Mikael Wastesson som räknar dagarna till uppkörningen. Foto: PENTTI MIKKOLA
Foto: Fotograf saknas!
Under några timmar ska de informeras om vad
som krävs och hur man kan lägga upp sina körlektioner.
Körskolorna nöjda
På körskolorna välkomnas det.
- När jag frågar nya elever om de kört förut och kan jag få höra att de kört på motorväg till Ikea med familjen. Att köra på motorväg är det absolut sista vi gör på trafikskolan, säger Håkan Örnerdal, trafikskolelärare sen 39 år och lokal ordförande för Sveriges trafikskolors riksförbund, STR.
Enligt honom har många en dålig uppfattning om vad det innebär att lära ut och att det faktiskt kan vara farligt.
Saknar struktur
Arre Chanko, chef för Arres trafikskola, har liknande erfarenheter.
- Eleverna kan komma med uppkörningsprotokollet efter att de kuggat och då vilja träna på olika moment som de missat. När introduktionskurserna införs blir det tydligare vad som krävs för att lära ut och då kanske folk avstår, säger Arre Chanko.
Bra kombination
Körskolornas roll är alltså inte utspelad.
- Vi är ju trots allt
proffs och det ska myc-
ket till för att en föräl-
der ska ha samma kun-skap och känsla som vi har. Utbildningen måste ha struktur och ett sammanhang, säger Håkan Örnerdal.
Mängdträning viktig
Men eleverna uppmuntras ändå till att träna på det de fått lära sig på skolan för att få större erfarenhet bakom ratten.
- Mängdträningen är viktig. Vi kan inte ta 380 kronor för att bara köra omkring i 40 minuter, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!