- Fast det är inte så enkelt, förklarade Tommy Jonsson, chef för järnvägsavdelningen på Trafikverket i går när verkets nya stora driftledningscentral invigdes med pompa och ståt.
Huset på bangården, som förr hyst trafikledningen för järnvägen, är tillbyggt. Nu samsas trafikledningen med järnvägens driftledning, som är ansvarig för att banorna fungerar.
Problemen inte över
- Vi får kortare beslutsvägar, vi kan tala direkt med varandra om problem som dyker upp och det borde kunna leda till mindre förseningar i framtiden, säger Joakim Ahlström, chef för anläggningsdriften.
- Vi kan ha problem med själva tågtrafiken som driftavdelning kan lösa åt oss med en gång, säger Marie-Louise Arnell, chef för trafikledningen i Norrköping.
- Med en så här fin anläggning skulle man kunna tro att problemen är över, förklarade Tommy Jonsson från Trafikverket. Dock är våra problem mycket större än samordningen mellan drift och trafikledning.
900 kilometer
- Men vi ska göra allt vi kan för att få tågtrafiken att fungera. Men än så kan vi inte lova.
Den nya driftledningscentralen i Norrköping sköter all tågtrafik från Järna och Katrineholm i norr till Nässjö, Västervik och Hultsfred i söder. Dessutom sköter man Svea-
landsbanan. Sammanlagt handlar det om 900 kilometer järnväg med 74 järnvägsstationer. 24 av dem har trafikinformation som kommer från driftledningscentralen i Norrköping.
- Vårt stora problem är att vi har gamla, slitna anläggningar som i en del fall är så gamla att den ekonomiska livslängden på dem är uppnådd, säger Joakim Ahlström.
I den nya stora driftledningscentralen sitter trafikledaren Jan-Olof Axelsson.
- Vi har gått hela den långa vägen från att ha suttit i ett kyffe fram till den här lokalen. Man kan lugnt säga att jag är nöjd nu, säger han.