Ny metod kan ge lärare mattepris

Maria Asplund på Folkparksskolan i Norrköping har hittat på en unik metod för att lära eleverna matematik. Nu kan hon få pris som Sveriges mattelärare.

Foto: Michael Svensson

Norrköping2008-09-13 00:20
Sedan åtta år tillbaka arbetar Maria Asplund och hennes kollegor med matematikmetoden. De kallar den tankeverkstad. Från förskoleklass och uppåt använder eleverna kapsylspråket, då de i början räknar med kapsyler. En idé som Maria Asplund fick och sedan har vidareutvecklat tillsammans med sina kollegor. Lär sig genom lek
Genom lek lär sig eleverna lösa problem. Språket är en viktig del i matematiken. Redan från förskoleklass får eleverna upptäcka hur många som får rum i en rockring eller ställa upp sig med exempelvis den längsta först.- De ska kunna berätta hur de tänker när de räknar. Det viktiga är att kunna tänka och berätta svaret. Det är viktigare än själva svaret, säger Maria Asplund.Redan i de yngre åldrarna arbetar eleverna tillsammans två och två. Från årskurs tre och uppåt arbetar de i grupper om tre personer. - De får olika ansvar i grupperna som jag delar ut under arbetets gång. Någon ska vara språkrör och berätta inför klassen hur man tänkt när uppgiften lösts. En annan är fokushållare som har ansvaret för att gruppen håller sig till det den ska, berättar Maria Asplund.Inga läroböcker används utan eleverna får problem att lösa, enskilt eller i grupp. Sedan skriver och ritar de målsättningar, problem och lösningar i sina egna stora dokumentböcker. - Vi arbetar med öppna frågor och teman. Alla kan lyckas med uppgiften och jag lämnar över mycket ansvar till barnen, säger Maria Asplund."Jätteroligt med matte"
Exempel på en uppgift är att eleverna har 732 kronor för att gå på bio. De får själva räkna ut hur många kompisar de kan bjuda för pengarna och vad biljetterna kostar. Svaren kan bli olika och eleverna kan välja att spara av pengarna. Det viktiga är att de vet vad de gjort.- Det är jätteroligt med matte. Vi får utmana oss själva och tänka väldigt mycket. Ett tema var att baka till hela skolan. Då fick vi gå till affären och jämföra priser, lära oss hur man använder mått och annat, berättar Oskar Sahlin i årskurs fem.Andra teman har varit
att inreda sitt rum med hjälp av möbelkataloger. Då får de både räkna priser och till slut rita rummet i rätt skala. Läxor har eleverna. Det kan vara att räkna med kortlekar eller annat.- Vi vet att barn lär sig bäst i samspel med varandra. Det är viktigt att de får tid att reflektera och inte bara rusar iväg genom livet. Jag vill ge dem tid att tänka på vad de gör och varför de gör det på det sätt de väljer att göra det, säger Maria Asplund.
Fakta Matematikpris
Maria Asplund och hennes kollegor på Folkparksskolan i Norrköping kan vinna ett stort matematikstipendium på 150 000 kronor. Av ett hundratal ansökningar har elva personer gått till final.Tävlingskraven är att läraren ska ha en väl genomarbetad metod som genomsyrar undervisningen. Metoden ska vara särskiljande och unik. Metoden måste kunna kopieras av andra matematiklärare som vill förbättra sin undervisning.Stipendiet delas ut den sista september av ett läromedelsföretag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om