Ny skolgård stimulerar rörelse
Från stenöken till inbjudande lekredskap som stimulerar rörelse. Igår invigde Folkparksskolan sin nya skolgård. Klockan är strax efter lunch och skolgården utanför Folkparksskolan är full av barn. De klättrar, kryper, hänger, springer och gungar. Överallt rörelse.
Ny skolgård på Folkparksskolan.
Foto: ida ling Flanagan
En ny skolgård har länge funnits på önskelistan i Folkparksskolan. Under de sex år fritidspedagogen Vicky Awerstedt har jobbat där har det varit ett ständigt samtalsämne. Det senaste halvåret har hon och fritidspedagogs- och förskollärarkolleger planerat den nya gården. Pengar från områdeskontoret gjorde förändringen möjlig. Under sommaren har asfalten bytts ut mot sand och lekredskap. -Det finns balansmöjligheter, krypmöjligheter, hängmöjligheter. Vår tanke är att stimulera hela kroppen, säger Vicky Awerstedt. -Barnen får även öva sig i turtagande och samförstånd. Hela den sociala biten tränas. Man måste kommunicera och läsa av koder. Vem ska vända när man möts i tunneln? Gunga är bäst
Sexåriga Sadia Vujicic tar en paus i lekandet. Hon tycker att skolgården är "jättebra och jättekul". -Jag tycker om allt. Gunga, cykla och spela bandy, säger hon. -Gunga är bäst! Vicky Awerstedt kallar den stora runda gungan för fågelbogungan. Den är väldigt populär bland barnen. -Vi har funderat på att vi måste ha någon regel för den. Men det är fritt fram när vi vuxna är behjälpliga, säger hon. Även åttaåriga Alicia Seyfeddini har storgungan som favorit. Hon är nöjd med ombyggnaden. -Förut lekte de en och en hela tiden, nu är det fullt överallt. Det är mycket roligare, säger hon och visar kompisarna som leker överallt. Hoppas på fortsättning
Ewy Dahlin och Vicky Awerstedt hoppas att skolan ska få pengar till att förändra skolgården ännu mer. -Det här är ingen god lekmiljö, säger Ewy Dahlin och visar de blommande buskarna av ölandstok som står längs skolväggen. -Jag hoppas att vi kan fortsätta nästa år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!