Nya bensinreglerna kan öppna för etanol från Norrköping

I dag används väldigt lite inhemsk etanol i svensk bensin. Den nya reduktionsplikten och E10-bensinen kan ändra på det. "Jag är väldigt glad att vi kan öka ambitionerna", säger Martin Engström, affärschef på Agroetanol.

Det nya regelverket, med mer etanol i bensinen, kan komma att gynna Agroetanol i Norrköping.

Det nya regelverket, med mer etanol i bensinen, kan komma att gynna Agroetanol i Norrköping.

Foto: Erik Simander/TT

Norrköping2021-08-06 10:00
Martin Engström, affärschef på Agroetanol på Händelö, anser att de nya bränslekraven till E10 är ett steg i rätt riktning.
Martin Engström, affärschef på Agroetanol på Händelö, anser att de nya bränslekraven till E10 är ett steg i rätt riktning.

Den nya reduktionsplikten trädde i kraft 1 augusti. Det innebär att den vanliga 95-oktaniga bensinen med upp till fem procent etanols blandning ska ersättas av nya E10-bensinen. Ett bränsle som kan innehålla upp till tio procent etanol.

Anledningen är att minska utsläppen.

– Att blanda in etanol i bensin är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att minska utsläppen, säger Martin Engström, som är affärschef på Lantmännen Agroetanol på Händelö.

Det är Sveriges största bioetanolfabrik och har tillräckligt stor produktionskapacitet för all den etanol som krävs för E10.

Men i dag går stora delar av produktionen på export till Tyskland.

I stället köper de svenska oljebolagen etanol utomlands, främst av kostnadsskäl.

– Tyskland har haft högre ambitioner med att minska utsläppen från bensin än vad Sverige haft, vilket gjort att vi exporterat vår etanol dit, då vår etanol är producerad med väldigt hög klimateffektivitet. Tidigare har det inte behövts etanol med så hög klimateffektivitet då klimatmålen för drivmedel varit lågt satta i Sverige, säger Martin Engström.

Invigningen av nya fabriksdelen på Händelö som startade 16 juni, där man ska förädla spannmål till vegetabiliskt protein, vetegluten. Det kan på sikt göra att etanoltillverkningen också kan öka på anläggningen.
Invigningen av nya fabriksdelen på Händelö som startade 16 juni, där man ska förädla spannmål till vegetabiliskt protein, vetegluten. Det kan på sikt göra att etanoltillverkningen också kan öka på anläggningen.

Det kommer bli ändring på det i framtiden. Då får kanske den svenska etanolen – producerad i Norrköping på grön el, biomassa från Eon och med en anläggning som fångar in koldioxid i processen – hamna i svenska tankar. I stället för att skeppas ned till Tyskland.

– Vi har haft en bra affär de senaste åren. Tyskland är en stor och viktig marknad för oss. Vad vi kan tycka är lite synd är att vi inte är starka på vår egen hemmamarknad. Vi är duktiga på att producera högpresterande etanol, men inte på att själva förbruka den. En stabil hemmamarknad underlättar för att producera mer biodrivmedel i Sverige. Det kommer behövas mer i framtiden.

Affärschefen berättar att det har börjat komma intresse för svensk etanol. Men inget oljebolag är där ännu.

– Styr man bara på kostnad per liter kommer producenterna att fokusera på att ha så billig produktion som möjligt. Men styr man i stället på utsläppsminskning så fokuserar producenterna på det och då blir besparingen i ton koldioxid (CO2) större med mindre mängd bränsle. Det är där vi sticker ut, att besparingen i kg CO2 per liter etanol från vår produktion är större än för den importerade. Vi kan åstadkomma mer utsläppsminskning per krona, säger Martin Engström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!