Den nya reduktionsplikten trädde i kraft 1 augusti. Det innebär att den vanliga 95-oktaniga bensinen med upp till fem procent etanols blandning ska ersättas av nya E10-bensinen. Ett bränsle som kan innehålla upp till tio procent etanol.
Anledningen är att minska utsläppen.
– Att blanda in etanol i bensin är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att minska utsläppen, säger Martin Engström, som är affärschef på Lantmännen Agroetanol på Händelö.
Det är Sveriges största bioetanolfabrik och har tillräckligt stor produktionskapacitet för all den etanol som krävs för E10.
Men i dag går stora delar av produktionen på export till Tyskland.
I stället köper de svenska oljebolagen etanol utomlands, främst av kostnadsskäl.
– Tyskland har haft högre ambitioner med att minska utsläppen från bensin än vad Sverige haft, vilket gjort att vi exporterat vår etanol dit, då vår etanol är producerad med väldigt hög klimateffektivitet. Tidigare har det inte behövts etanol med så hög klimateffektivitet då klimatmålen för drivmedel varit lågt satta i Sverige, säger Martin Engström.
Det kommer bli ändring på det i framtiden. Då får kanske den svenska etanolen – producerad i Norrköping på grön el, biomassa från Eon och med en anläggning som fångar in koldioxid i processen – hamna i svenska tankar. I stället för att skeppas ned till Tyskland.
– Vi har haft en bra affär de senaste åren. Tyskland är en stor och viktig marknad för oss. Vad vi kan tycka är lite synd är att vi inte är starka på vår egen hemmamarknad. Vi är duktiga på att producera högpresterande etanol, men inte på att själva förbruka den. En stabil hemmamarknad underlättar för att producera mer biodrivmedel i Sverige. Det kommer behövas mer i framtiden.
Affärschefen berättar att det har börjat komma intresse för svensk etanol. Men inget oljebolag är där ännu.
– Styr man bara på kostnad per liter kommer producenterna att fokusera på att ha så billig produktion som möjligt. Men styr man i stället på utsläppsminskning så fokuserar producenterna på det och då blir besparingen i ton koldioxid (CO2) större med mindre mängd bränsle. Det är där vi sticker ut, att besparingen i kg CO2 per liter etanol från vår produktion är större än för den importerade. Vi kan åstadkomma mer utsläppsminskning per krona, säger Martin Engström.