Nya kostnader för spårvagnar
Inte nog med att svensk byråkrati sätter stopp för att använda de fem nya spårvagnarna för 120 miljoner kronor vilket kostar skattebetalarna pengar. Nu kräver också Järnvägsinspektionen att manualerna på de tyska spårvagnarna översätts till svenska för den nätta kostnaden av 200 000 kronor.
Moderata oppositionsrådet Jörgen Rundgren har lätt att hålla sig för skratt och tog därför upp det med statssekreteraren Leif Zetterberg (c) som besöker Norrköping i dag tillsammans med infrastrukturminister Åsa Torstensson.
- Det är fel att vi inte kan använda spårvagnar som är godkända i Tyskland. Det borde räcka att de är typgodkända i ett annat EU-land för att få användas här. Dessutom är det ju också så att det är ingen ny modell, de rullar ju redan runt i andra länder i Europa, säger Rundgren.
Han fick beskedet från statssekreteraren att den svenska lagstiftningen är på gång att ändras men att det tar ytterligare ett år.
Men då ska spårvagnarna ha rullat på Norrköpings gator i ett halvår. I höst räknar nämligen Norrköpings kommun med att alla tillstånd är klara.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!