Norrköpingsföretaget Renall kunde på torsdagen visa upp sin nyköpta lastbil. Den drivs på ED95 som nästan helt består av svenskproducerad etanol. Etanoldrivna fordon finns redan i flera sektorer men har ännu inte etablerats för tunga transportfordon. Lastbilen är den första av sitt slag i regionen.
– Det är alltid en ekonomisk risk för en aktör att satsa på ett nytt typ av bränsle. Det är en miljoninvestering, säger Peter Henriksson.
Renall ingår i ett demonstrationsprojekt skapat av innovationsklustret Ethadrive.
– Genom energimyndigheten får vi pengar till projektet och kan ge ett erbjudande till de aktörer som är med. Då kan de investera utan att ta stora risker, säger Peter Henriksson.
Regeringens initiativ Fossilfritt Sverige har gett transportsektorn ett eget mål att reducera utsläppen med 70% till 2030. För att nå dessa mål vill man få fler företag att våga ställa om till fossilfria drivmedel.
Varför är det just etanol man satsar på?
– Jämfört med andra lösningar är etanoldrift i dagsläget mer beprövat och genomförbart när det kommer till tunga transportfordon. För att nå våra klimatmål så är det helt avgörande att vi löser transportutmaningen och får ner utsläppen. ED95 reducerar koldioxidutsläppen med 90% jämfört med diesel, säger Peter Henriksson.
Ett innovationskluster är ett samarbetsprojekt mellan forskningsgrupper eller företag.