Efter att vi skrev om att kommunen byter leverantör för betalning av parkeringsavgifter via telefon och app, hörde flera läsare av sig och undrade varför man byter bort något som de tycker har varit bra.
"Direkt uppstod en fundering om varför. Parkster fungerar utmärkt, så varför byta?", undrar en läsare.
Vi bollar över frågan till den som sitter med svaret; Maria Larsson, chef för parkeringsenheten i Norrköpings kommun.
– Vi byter av den enkla anledningen att avtalet gick ut och vi behövde ett nytt. Vi har varit väldigt nöjda med Parkster, det är inte därför vi byter leverantör, säger hon.
Varför blev det Easypark?
– För att de vann upphandlingen.
Som vi tidigare rapporterat så brottas tekniska nämnden med svag ekonomi. Investeringsbudgeten bantats med cirka 100 miljoner kronor och besparingar i driften görs med cirka 8 miljoner kronor för 2021.
– Det här är ett billigare avtal. Men vår uppfattning är att det är minst lika bra för Norrköpingsborna. När man ska registrera sig för första gången, kanske man uppfattar det som krångligt. Det kan ta lite tid att vänja sig, men så är det ju med allt som är nytt.
Easypark gäller från 1 februari, men fram till den 28 februari går det även att betala via Parkster.
Vad händer om man betalat parkering via Parkster som gäller efter 1 mars?
– Parkeringsvakterna kommer fortfarande kunna se att man har betalat för den perioden.
Inom kort påbörjas arbetet med att byta ut alla infoskyltar som sitter vid parkeringsautomaterna.