Fyra team slåss om att få bygga det nya stationsområdet

Fyra bidrag – men bara en vinnare. Tävlingen om vem som ska få bygga det nya stationsområdet i Norrköping närmar sig upploppet – och nu kan du kolla in de olika tävlingsbidragen.

Tävlingsbidrag Framtidsvågen. I presentationen står det bland annat: "I förslaget förstärks den Edelsvärdska stationsbyggnadens närvaro i stadsmiljön genom att den
öppnas till en generös portik som fångar stråket genom gamla järnvägsparken och leder gångströmmarna till det nya resecentret. Genom denna interaktion mellan dåtid och framtid skapas en särskild dynamik i stadsrummet".

Tävlingsbidrag Framtidsvågen. I presentationen står det bland annat: "I förslaget förstärks den Edelsvärdska stationsbyggnadens närvaro i stadsmiljön genom att den öppnas till en generös portik som fångar stråket genom gamla järnvägsparken och leder gångströmmarna till det nya resecentret. Genom denna interaktion mellan dåtid och framtid skapas en särskild dynamik i stadsrummet".

Foto: Skisser: Okänd

Norrköping2024-02-07 05:00

Ostlänken ska stå klar 2035. Och den nya centralstationen ska inte börja byggas förrän 2028. Men ha inte misströstan – för redan nu går det faktiskt att få en liten uppfattning om hur det kan se ut när det är klart.

Från och med tisdagen den 6 februari visas nämligen de fyra kvarvarande tävlingsbidragen för Norrköpings nya centralstation vid entrén till förvaltningshuset Rosen. Och om du inte orkar knalla ner till Trädgårdsgatan kan du kolla in skisserna här.

undefined
Projektledaren Josef Erixon konstaterar att det rör sig om fyra förslag med olika lösningar på det nya centralstationsområdet.

Josef Erixon, projektledare på samhällsbyggnadskontoret och ordförande i jurygruppen, är nöjd med utvecklingen.

– Arbetet startade förra våren. Det är ett komplext uppdrag, men de fyra teamen har gjort ett bra jobb. Vi har fått förslag på fyra olika lösningar. Vi har fått med många olika kompetenser, säger Erixon om juryn som består av politiker och tjänstepersoner i kommunen tillsammans med representanter från Trafikverket och fastighetsägaren Jernhusen. 

undefined
Tävlingsbidrag Railway. I presentationen står det bland annat: "Den upphöjda stationen landar på ett bra sätt i blickfånget och anpassar sig väl till den befintliga stadsstrukturen i både skala och kvarter. Stationsområdet är läsbart och tydligt orienterat, med en trafiklösning som delar upp stationen i två uppgångar för att främja liv och skapa en central mötesplats längs det nord-sydliga stråket".

Utöver att den nya centralstationen ska integrera med det nuvarande stationshuset ska området också skapa en välkomnande entré.

– Vi vill skapa en mötesplats och en stadsdel som blir viktig för staden och regionen och som stärker Norrköpings identitet. 

Men även om det handlar om en byggnad med högt symbolvärde, är det inte bara utseendet som räknas.

undefined
Tävlingsbidrag Framtidsvågen. I presentationen står det bland annat: "I förslaget förstärks den Edelsvärdska stationsbyggnadens närvaro i stadsmiljön genom att den öppnas till en generös portik som fångar stråket genom gamla järnvägsparken och leder gångströmmarna till det nya resecentret. Genom denna interaktion mellan dåtid och framtid skapas en särskild dynamik i stadsrummet".

– Vi har tryckt mycket på att förslagen ska vara genomförbara. Både ekonomiskt och ur funktions- samt hållbarhetsynpunkt.

Vilka som ligger bakom de fyra tävlingsbidragen är än så länge hemligt på grund av sekretess. Men den 14 mars utses vinnaren. Det vinnande förslaget kommer att utgöra grunden för det framtida utformandet av centralstationsområdet.

undefined
Tävlingsbidrag Norrköping väver vidare. I presentationen står det bland annat: "Med hållbarhet, resiliens och människan i fokus knyts nya offentliga rum samman med vatten. Detta gör området motståndskraftigt mot klimatförändringar, samtidigt som det skapar en stark och tydlig identitet. Det offentliga rummet erbjuder attraktiva och trygga aktiva transportmiljöer och främjar social hållbarhet genom levande mötesplatser för boende, besökare och resenärer".

– Vi är tydliga med att det handlar om tidiga skisser. Vi kommer att arbeta vidare i samverkan med tävlingsvinnaren och andra aktörer innan det kan genomföras.

När en vinnare är utsedd ska förslaget ut på samråd, enligt planen sker det i november i år.

– Då får berörda komma med synpunkter. Men vi hoppas ju att många Norrköpingsbor redan nu tar chansen och kollar in förslagen, säger Josef Erixon. 

undefined
Tävlingsbidrag Stationsväven. I presentationen står det bland annat: "Den nya stationen är helt fritt formad men bildar samtidigt en tydlig symmetri mot de stora öppna stadsrummen som binder stationsentrén till stadsväven. Entrébyggnaden är friliggande i förhållande till stadsrummet, inte bara med en ljus och generös förlängning av Drottninggatan, utan med en ordentlig öppning och cykelstråk på dess motsatta sida. Detta ger stationens entrébyggnad en tydlig symmetri med stadens axialitet och dess befintliga station. Det här är en obestridlig kvalitet, som en ny stationsbyggnad förtjänar".

Den nya centralstationen kommer att byggas strax norr om den befintliga. Utöver Ostlänkens nya järnvägsspår planeras även för bostäder, parker, kontor, handel, skolor och kulturaktiviteter runt omkring den nya stationen. 

De fyra tävlingsbidragen kommer att finnas tillgängliga på Rosen till och med den 16 februari. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!