SD om Ostlänken: Lägg hellre pengarna på att rusta upp

Nu förklarar SD i Norrköping att partiet i grund och botten inte är positiva till Ostlänken. Ett utspel som väcker förvåning hos samarbetspartnern Sophia Jarl (M).

Christopher Jarnvall (SD) och Sophia Jarl (M) har olika uppfattningar om vikten av att bygga Ostlänken.

Christopher Jarnvall (SD) och Sophia Jarl (M) har olika uppfattningar om vikten av att bygga Ostlänken.

Foto: Joakim Blomqvist/Thomas Möller

Norrköping2023-07-31 08:00

Som vi tidigare rapporterat har boende i Kolmården uttryckt oro för vad som ska hända med dricksvattnet i området om Ostlänken byggs som Trafikverket planerar.

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) bemötte oron genom att poängtera att den samverkan som finns mellan kommunen, Nodra och Trafikverket – samt alla experter som är inkallade i ärendet – är garantier för att arbetet kring Ostlänken hanteras på ett säkert sätt.

Nu kommer det dock lite andra signaler från Sverigedemokraterna – som tillsammans med Borgerlig samverkan (M, KD och L) utgör den politiska majoriteten i Norrköping. I en debattartikel skriver SD bland annat:

"Man får en obehaglig känsla av att detta handlar om en ren kartlösning, en skrivbordsprodukt, där ingen ansvarig från Trafikverket har varit ute på plats. I verkligheten".

Enligt kommunalrådet Christopher Jarnvall (SD) är hans parti i grund och botten inte positiva till Ostlänken. SD är också kritiska till Trafikverkets agerande kring vattenfrågan i Kolmården.
Enligt kommunalrådet Christopher Jarnvall (SD) är hans parti i grund och botten inte positiva till Ostlänken. SD är också kritiska till Trafikverkets agerande kring vattenfrågan i Kolmården.

Kommunalrådet Christopher Jarnvall, en av författarna bakom debattartikeln, förklarar varför partiet nu agerar.

– Vi tar den här frågan på stort allvar. I nuläget är det nog ingen som vet hur stor påverkan den här stenkrossen får för vattenförsörjningen, men vi vet att den kommer att påverka. Vi tycker också synd om människorna som nu får bo i ett industriområde i tio år, säger Jarnvall.

Litar inte SD på Trafikverket och länsstyrelsen?

– I det här fallet verkar inte Trafikverket ha överansträngt sig i sitt arbete. Enligt uppgift har kommunikationerna med de människor som berörs varit mycket bristfälliga.

I debattartikeln skriver SD även att man "i stället borde ha lagt de närmare 100 miljarder, som slutnotan nu beräknas bli, på att upprusta befintligt nät och se till att tågen går i tid".

Det låter som ni är emot hela projektet Ostlänken? 

– I grund och botten är vi inte positiva till Ostlänken. Vi tycker att man hellre borde lägga pengar på att rusta upp det nuvarande järnvägsnätet. Men jag tror inte att det är lönt att försöka stoppa hela Ostlänken, säger Christopher Jarnvall.

SD i Norrköping ser hellre att staten satsar pengar på att rusta upp det nuvarande järnvägsnätet än att bygga Ostlänken.
SD i Norrköping ser hellre att staten satsar pengar på att rusta upp det nuvarande järnvägsnätet än att bygga Ostlänken.

I kommunfullmäktige röstade ju SD för avtalet mellan kommunen och Trafikverket gällande Ostlänken?

– Det var före min tid. Och detaljerna kring dragningen var ju inte klara då. Dessutom har vi en helt ny kommunfullmäktigegrupp numera.

Riskerar oenigheten kring Ostlänken att orsaka en spricka i det borgerliga samarbetet?

– Nej, det känner jag ingen oro för. Jag tror inte att vi har någon annorlunda uppfattning när det gäller vikten av friskt vatten och en fungerande vattentäkt i Kolmården, det tror jag inte heller oppositionen har, säger Christopher Jarnvall. 

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) är förvånad över att samarbetspartnern SD kopplar ihop frågan om dricksvattnet i Kolmården med hela Ostlänkenprojektet.
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) är förvånad över att samarbetspartnern SD kopplar ihop frågan om dricksvattnet i Kolmården med hela Ostlänkenprojektet.

Sophia Jarl (M) – vars Borgerlig samverkan är beroende av stöd från SD för att kunna genomföra sin politik – blir förvånad när hon får ta del av det som Christopher Jarnvall sagt i ärendet.

Hur ser du på att SD:s utspel kring vattenfrågan i Kolmården?

– Det är klart att det alltid finns risker när man ska utföra arbeten intill vattentäkten. Trafikverket har gjort sin projektering och tillsammans med Nodra och kommunen har man identifierat ett antal brister. SD har valt att plocka upp oron från boende i Kolmården, men jag anser inte att det här är någon anledning till att avstå från att bygga Ostlänken.

Hur ser du på att SD i grund och botten inte är positiva till Ostlänken?

– Jag har inte pratat med Christopher Jarnvall om det här, men jag blir lite förvånad över att SD kopplar ihop den här lilla gruppen i Kolmården med hela Ostlänkenprojektet. Jag förstår inte hur man kan sammankoppla vattenfrågan med kritik mot Ostlänken som helhet, säger Jarl och fortsätter. 

– Min uppfattning är att det råder en stor enighet i kommunfullmäktige om att investera i Ostlänken. Det har funnits en total stabilitet kring alla beslut som vi fattat där och den enigheten har varit en extremt viktig faktor i kommunens samarbete med staten.

Inför framtida beslut om Ostlänken, är det inte besvärande att ett av partierna i majoriteten har en avvikande inställning i så pass viktig fråga?

– Det är främst besvärande för SD om de nu ifrågasätter projektet. Men det är klart att det kan bli besvärande då det skickar helt fel signaler till näringslivet, för dem är Ostlänken väldigt viktig. Det är många som redan har, och som kommer att, investera pengar i det här. Hela omgörningen av Inre hamnen är ju kopplat till Ostlänken. Men som helhet anser jag inte att vattenfrågan i Kolmården kommer orsaka en spricka i majoriteten, säger Sophia Jarl. 

Vattnet i Kolmården

Föreningarna Böksjö Vägsamfällighet, Strömsfors Vägförening, Bevara Kolmårdsskogen och Stubbetorps Vattenförening har framfört kritik mot Trafikverkets planer för Ostlänkens framfart i Kolmården.

Enligt föreningarna så riskerar hela Kolmårdens dricksvatten bli kontaminerat i samband med att det ska sprängas och byggas för att få till den nya järnvägen. 

Enligt Trafikverket är risken för att järnvägen ska ha en påverkan på dricksvattnets kvalitet och kvantitet liten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!