- Vi ökar bemanningen från tre operatörer under en normal fredagskväll till fyra under nyår. Samtidigt jobbar stationen helt individuellt och tar bara hand om olyckor som sker i området, säger Anna Skagerström, produktionschef på SOS Alarm i Norrköping.
Även under de sista timmarna före det nya året är aktiviteten hög bland operatörerna. Jämfört med en normal fredagskväll visar statistiken för länet att SOS Alarm då tar emot nästan dubbelt så många samtal.
Försiktighet anmodas
- Tyvärr ringer fler in nödsituationer. Det rör sig om skador relaterade till alkohol, kyla och fyrverkerier. Många skador som kan undvikas om man är försiktig, säger Anna Skagerström.
Hon säger att den ökade mängden samtal gör att det kan bli väntetid för dem som ringer till SOS, och uppmanar allmänheten att bara använda 112 när hjälpen verkligen behövs.
- Vid nyår får vi in många onödiga samtal där personerna inte behöver assistans. Det tar värdefull tid i anspråk, vilket kan få konsekvenser för dem som hamnat i en nödsituation, säger Anna Skagerström.
Raden av onödiga samtal är lång. Personer har blivit utslängda från krogen av vakterna, ringer för att få hjälp av polisen att komma in igen. Andra som inte lyckas få tag på taxi ringer 112 för att fråga om det finns någon ambulans i närheten som man kan få åka med hem. Det är bara några exempel som operatörer runt om i landet tar emot.
Hoppas på lugnt nyår
Anna Skagerström hoppas att det här nyåret kommer bli lika lugnt som det senaste. Hon är medveten om att samtalen till centralen kommer öka, men känner att de är förberedda för anstormningen. Det är egentligen bara ett värsta scenario som hon önskar slippa.
- Det skulle vara om antalet skador under kvällen och natten blir ovanligt högt. Skulle det samtidigt uppstå en brand eller en större olycka och många behöver hjälp på samma gång då blir det tufft. Då kan vi ta hjälp av andra SOS-centraler, men det hoppas jag att vi slipper göra, säger Anna Skagerström.