Olycksdrabbad mc föreslås bli förbjuden

Forskare vid VTI i Linköping vill förbjuda de allra vassaste sportmotorcyklarna. En rapport visar att just de sporthojarna är speciellt olycksdrabbade.

Peter Häggblad vid MC-montörerna tror inte att åldersgräns är en bra lösning för att få ned olyckorna på sportmotorcykel.

Peter Häggblad vid MC-montörerna tror inte att åldersgräns är en bra lösning för att få ned olyckorna på sportmotorcykel.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2006-05-13 04:00
Enligt färsk statistik har motorcyklar med hög effekt ökat kraftigt under de senaste fem åren. Framför allt är det motorcyklar i försäkringsklass sju som ökat i antal.
- En viss del av den ökningen kan förklaras med att försäkringsbolagen numera sällan tillåter strypning av motorstarka motorcyklar, säger trafikforskare Urban Björketun vid VTI.

Lägre försäkringsklass
Det han menar är att många sportmotorcyklar med motoreffekter kring 150-170 hästkrafter försågs med en strypning så att effekten blev mycket lägre. På så sätt kom man ner i försäkringsklasser.
Han har tillsammans med kollegan Göran Nilsson tagit fram en undersökning som visar att risken att omkomma i en trafikolycka är dubbelt så hög om föraren kör en motorcykel i högsta försäkringsklassen jämfört med en motorcykel ur den lägsta klassen.

Förbud?
De går så långt i sin utredning att de mycket väl kan tänka sig ett förbud mot de motorstarkaste sportmotorcyklarna på allmän väg.
- Vi anser att man bör överväga om de här motorcyklarna ska få förekomma i vägtrafiken. Det beror inte på att de är sämre än andra motorcyklar utan för att de alltför ofta används av "fel" förare, det vill säga yngre personer. Det här är ett stort trafiksäkerhetsproblem, anser Urban Björketun och Göran Nilsson.

Höjd åldersklass
De har även sett att unga förare oftare är inblandade i olyckor jämfört med äldre. En lösning på detta kan vara att höja åldersgränsen för de motorstarkaste motorcyklarna.
En förändring av körkortsreglerna för hela EU är under arbete.
- Tydligen pågår det diskussioner om ett nytt körkortsdirektiv som gör att man kanske kommer att få vara 24 år för att få köra den typen av motorcyklar.
Peter Häggblad som driver MC-montörerna i Norrköping säljer en hel del sportmotorcyklar varje säsong. Han har själv tävlat i roadracing under flera års tid och vet hur det är att köra de här starka motorcyklarna.
Är det rätt att införa en åldersgräns på sportmotorcyklar?
- Vet inte om det är rätt väg att gå, jag är tveksam till detta.

Olika mognad hos förare
Han menar att åldern inte är det som är avgörande eftersom alla har olika mognad. Till slut handlar det även om vilket omdöme man har oavsett vilken typ av motorcykel man kör.
- Kanske borde man satsa på en annan typ av utbildning för att komma till rätta med det här problemet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om