Optikern försumlig - nya glasögon gav sämre syn

När en kvinna i Norrköping i mars förra året gick till en optiker för att köpa nya glasögon slutade det med att hon med sina nya glas såg ännu sämre.

Norrköping2006-03-30 04:00
I åtta år hade kvinnan haft sina gamla glasögon. Hon tyckte att hon såg dåligt och att det troligen var dags att byta glas. Sina bågar ville hon behålla. Glasbytet hoppades hon skulle innebära att hon skulle se bättre. Men när kvinnan hämtade ut sina - som hon trodde starkare glas - och provade dem, såg hon ännu sämre.
Med de nya glasen såg kvinnan bara suddigt och hon kunde inte använda dem. Kvinnan krävde då av optikern att få rätt glas i förhållande till sitt synfel. Men det gick optikern alls inte med på.
Kunden kontaktade då Konsument Norrköping som i sin tur tog kontakt med optikern. Men denne ville fortfarande inte ge kunden andra glas, utan uppmanade till och med Konsument Norrköping att göra en anmälan till Socialstyrelsen under vars tillsyn legitimerade optiker står.

Ofullständig journal
Socialstyrelsens expert gick igenom optikerns journal angående kvinnan. Han ansåg den ofullständig. Och om journalen avspeglar vad optikern har gjort så har han inte handlat i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Kommunikationen mellan optikern och kunden har, anser Socialstyrelsen, bevisligen inte fungerat då kunden inte förstått vad optikern ordinerat.

Varit försumlig
I februari i år besökte representanter för Socialstyrelsen optikern. Man upptäckte flera brister, bland annat togs fem slumpmässigt utvalda journaler för granskning. De ansågs sakna väsentliga uppgifter som skulle ha funnits. På två av journalkorten saknades till och med kundens identitet.
Socialstyrelsens anser att optikern varit försumlig i samband med sin yrkesutövning och att någon ytterligare åtgärd för närvarande inte vidtas. Inom två år kommer man att följa upp att optikern åtgärdat bristerna i sin journaldokumentation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om