Båtsäsongen närmar sig med halsbrytande hastighet. Båtfolket längtar. Hög tid, med andra ord, att göra ett besök hos klassiska Alvarbåtar med backspegelns hjälp. I juni 1983 tittade NT in hos grundaren Alvar Larsson och kompani på Herstaberg.
Redan då var det full aktivitet och Alvar Larsson hade svårt att slita sig.
– Jag får väldigt mycket frågor från folk över hela Sverige. Till och med från grannländerna. Man har blivit något av en konsult, sa han.
Inte minst sågs Alvar Larsson som expert på optimist- och OK-jollar. Då lanserade som passande nybörjarbåtar för ungdomar.
– Jag var med och lanserade samt byggde optimistjollen i Sverige. Trots att kritikerna sa att man inte kunde segla i ett "baktråg". Jag vet inte hur många optimistjollar jag har byggt under årens lopp. Flera hundra är det, sa han.
Alvar Larsson var även starkt engagerad i OK-jollen och uppskattade att han byggt den i 1 500 exemplar. Annars var det dansken Knud Olsen som konstruerade OK-jollen. Namnet fick den när konstruktören vände på initialerna i sitt namn. Han ville inte att den skulle heta KO-jollen.
När NT besökte Alvarbåtar 1983 genomgick företaget en viss förändring i verksamheten. Alvar Larsson förklarade:
– Nu tillverkar vi nästan inga båtar alls. Skälet är bland annat att nyförsäljningen har gått ned så kraftigt. Typiskt för branschen är samtidigt att marknaden för begagnat har vuxit. Vi vill ändå hålla fast vid ett hantverksmässigt arbete.