Det skapar oro både hos de familjer som får hjälp och hos personalen. En del av de som jobbat här har valt att sluta på grund av osäkerheten och eftersom inga nya kan anställas förrän det finns beslut om fortsättningen ser hösten ut att bli tuff.
NP-center startades 2013 som ett projekt med pengar från kommunens sociala investeringsfond. Nu är projekttiden slut.
Personalen är övertygad om att en fortsättning är viktig ur ett mänskligt perspektiv, men också rent samhällsekonomiskt.
Ungdomar och familjer
– Vi möter familjen utifrån deras behov. Vi kan åka hem till dem, träffas på ett fik eller också de kan komma hit, säger Tobias Svedman.
De beskriver hur situationen kan se ut för ungdomarna.
Det handlar om en svår social problematik, svårigheter i skolan kanske med väldigt mycket frånvaro, konflikter i familjen.
Föräldrar kan ha svårt att klara av sitt jobb samtidigt som de måste ta hand om barnet och kämpa för att det ska få rätt stöd. De har ofta en känsla av att ingen riktigt tror på dem.
Både föräldrarna och ungdomarna bär ofta på ständiga misslyckanden och ett dåligt självförtroende.
Helhetssyn och nytänk
NP-centers uppdrag är att ha en helhetssyn, att hitta nya arbetsformer och tänka i nya banor.
– Vi frågar "vad vill du ha hjälp med", säger Jennie Olofsson och beskriver hur förvånade människor kan bli över frågan.
Hjälpen kan till exempel handla om rent praktiska saker eller om att hitta rutiner och strategier som fungerar i vardagen. Att stärka både ungdomarnas och föräldrarnas självförtroende är viktigt. Skolan kan behöva hjälp med handledning och med att göra anpassningar.
När kontakten är körd
Om kontakten och förtroendet mellan familjen och till exempel skolan är körd i botten, vilket inte är ovanligt, kan någon i teamet fungera som representant.
Det handlar om bemötande, om kompetens och om förtroende.
– Det är inte barnet eller familjen som är krångliga. Vill de inte prata med oss är det vi som gör något fel, säger Evalotte Månsson, enhetschef och projektledare.
Personalen här skulle gärna se att åldergränsen för vilka som får tas emot sänks. Ju tidigare barnen får rätt stöd desto större är chansen att problemen inte behöver bli så stora och då kan deras framtida behov av stöd minska.
Ringar på vattnet
En del i uppdraget är att fungera som ett kunskapscenter. Hittills har tiden inte räckt till för det i den utsträckning som personalen önskat.
– Vi har haft fullt upp med de ungdomar som finns här, säger Evalotte Månsson.
– Men det vi gör runt våra ungdomar kan ge ringar på vattnet, säger Cecilia Himrell.
Det finns lärare som insett att också andra elever kan ha hjälp av metoder som används för de här eleverna.
Utvärdering
Den utvärdering av verksamheten som kom för några veckor sedan visar att de allra flesta ungdomar och föräldrar är väldigt nöjda med verksamheten.
I den beskrivs hur ungdomarnas närvaro i skolan har ökat, att de mår bättre och att de tror att de kommer att klara sig bättre i framtiden tack vare det stöd de fått.
Föräldrar tycker att vardagslivet fungerar bättre och att de själva mår bättre.
Skolpersonal ger exempel på elever som de tidigare inte kunnat arbete med och som nu har lyckats i skola.
Beslut i november
Projekttiden är slut i september, men har förlängts till sista december.
De tre inblandade nämnderna vill alla se att verksamheten permanentas, men först ska en utredning göras om finansiering och organisation. Den ska vara klar i mitten av oktober så beslut lär det inte bli förrän tidigast i november.