Reaktionerna på de packade bussarna har även nått Mattias Näsström som är biträdande trafikchef för Östgötatrafiken. Han menar att topparna då många reser under en kort tidsintervall är ett problem som hela branschen har.
Enligt honom kör Östgötatrafiken 9 000 mil om dagen. Det motsvarar 2,3 varv runt jorden. Då är det svårt att tillgodose allas behov, menar han.
– Vissa tider och vissa turer är populära. Generellt kan vi säga att vi kör med alla fordon vi har under morgontrafiken. Vi kan flytta fordon för att stärka upp vissa sträckor men vi kan inte sätta in fler. Vi har inga.
Några konkreta planer på att köpa in fler bussar i närtid ser han inte och ifrågasätter det rimliga i förslaget.
– En buss kostar tre miljoner kronor. Biljettintäkterna täcker ungefär halva kostnaden för bussen och chauffören. Resten måste skjutas till med hjälp av skattemedel. Jag tror att man hellre lägger de pengarna på vården än på en buss som rullar två timmar om dagen för att täcka ett behov under morgonen.
Vad tänker du när du hör att folk inte kommer med bussen?
– Jag förstår att man blir besviken för stunden. Men det finns orsaker till det. Vi har våra ekonomiska ramar. Vi försöker att skapa en så bra bild av resandet som vi kan och anpassa oss efter det.
Enligt Mattias Näsström spelar väderleken stor roll. Problemet är störst under vintern.
– Vi ser direkt en stor skillnad under våren när fler väljer att cykla, säger han.
NT har varit i kontakt med mammorna Jenny Claesson och Johanna Ringborg. Båda två tar upp säkerhetsaspekten med de fulla bussarna, där många tvingas att stå upp under resan. De frågar sig vad som händer om en chaufför tvingas tvärbromsa.
Jenny Claesson tog specifikt upp rutten mellan Svärtinge och Norrköping där det kan förekomma vilt på Finspångsvägen, som är en 70-väg.
Vad säger du till oroliga föräldrar?
– Jag förstår dem. Men det finns risker med allt i vårt samhälle. Hastigheter och lagstiftning är något som har diskuterats länge. Generellt är det sällan som bussar förekommer i olyckor. Alternativet är att vi inte har stående resenärer på vissa sträckor men då blir det fler som inte kommer med bussen.
Rektorer på Enebyskolan och på Djäkneparksskolan bekräftar att de har lyft frågan med Östgötatrafiken.
– Jag skulle inte säga att det är ett jätteproblem, men att elever kommer sent på grund av fulla bussar förekommer. Jag har full respekt för att Östgötatrafiken har sitt att tänka på, jag försöker bara lyfta fram vår bild av det här, säger Josef Alacam, rektor på Enebyskolan.
– Våra mentorer vittnar om att elever fortsatt kommer för sent på grund av bussarna. Vi var i kontakt med Östgötatrafiken två gånger i höstas. Man kan tycka att de borde sätta in fler bussar när det är ett extra högt tryck, säger Josefin Eriksson, rektor på Djäkneparksskolan.
Men i stället för fler bussar ser Mattias Näsström en annan lösning. Han tycker att skolorna borde anpassa sina tider och sprida ut skolstarten under morgonen.
– Om tiden flyttas bara lite grann skulle det lösa en hel del. Om vissa klasser börjar 30 minuter senare skulle det göra att en buss hinner köra ett extra varv. Men jag förstår att skolorna har en planering och att lärarna har sina arbetstider. Det här är en komplex fråga, det är därför den inte har lösts, säger han.