Trafikverket vill göra Ostlänken billigare genom integrerade stationslösningar – där Ostlänken och befintliga Södra stambanan delar på spår och perronger – i Norrköping och Linköping. I Norrköping är det dock lättare sagt än gjort.
Trafikverket pekar ut det begränsade utrymmet i staden jämte tunneln söder ut från staden som Norrköpings "svagheter" i projektet Ostlänken.
I en färsk rapport, som presenterades på måndagsmorgonen, skriver Trafikverket:
"En integrerad stationslösning i Norrköping skulle innebära en smalare men längre stationsanläggning med behov av planskildheter både norr och söder om stationen. Den ökade längden tillsammans med planskildheterna bedöms utrymmesmässigt bli mycket svåra och kostnadsdrivande att inordna. En stationslösning där Ostlänken och Södra stambanan fullt ut integreras bedöms därför inte vara genomförbar i Norrköping, enligt de analyser som gjorts inom ramen för detta uppdrag. En delvis integrerad stationslöning bedöms dock vara möjlig men det kräver en fortsatt utredning".
– Det är trångt om utrymmet i Norrköping. Hela trafiksituationen och stadsbilden är tight. Det gör de fysiska förutsättningarna för ny järnväg genom Norrköping mycket utmanande. En lösning skulle kunna vara en delvis integrerad station där vi kopplar ihop Ostlänkens och Södra stambanans spår och låter dem kommunicera med varandra. Istället för att, som tidigare sagts, satsa på två helt separata spår för den snabbare tågtrafiken. Då måste också punktlighetskraven anpassas till trafiken på Södra stambanan, säger Ann-Sofie Atterbrand, Trafikverkets verksamhetsstyrningschef på Nya stambanor.
– Vi måste dock fortsätta att utreda situationen i Norrköping.
Den ursprungliga tanken var annars att separera den snabba persontrafiken på Ostlänken från den långsammare person- och godstrafiken på Södra stambanan. Allt för att minska störningskänsligheten.
Trafikverket beräknar att stationsåtgärderna i Norrköping och Linköping möjliggör kostnadsreduceringar på minst 2,7 miljarder kronor. Men åtgärderna kommer samtidigt att försena planläggningsprocessen med ett eller två år.
– Om och i så fall hur det påverkar trafikstarten på Ostlänken är inte klart ännu, säger Ann-Sofie Atterbrand.
Ett fördjupat arbete kring hur det totala genomförandet av Ostlänken, inklusive hur trafikstarten påverkas, kommer att göras under hösten 2023.
I december 2022 fattade regeringen beslut om att avbryta planeringen av nya stambanor. Trafikverket fick samtidigt i uppdrag att identifiera möjliga kostnadsreducerande åtgärder för Ostlänken. En starkare koppling mellan den nya järnvägen och befintliga Södra stambanan blev således den föreslagna lösningen, bland annat i form av en delvis integrerad stationslösning i Norrköping.
Norrköpings kommun fick också ta emot Trafikverkets nya rapport, "Kostnadsreducerande åtgärder i genomförandet av Ostlänken", på måndagsmorgonen.
– Nu ska vi till att börja med analysera rapporten och se vilka konsekvenser den får för Norrköping. Det är svårt att så här tidigt säga hur den påverkar processen för vår del. Det är jätteviktigt att vi inte drar förhastade slutsatser som skapar oro, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) i en första kommentar.
– Vi har vid flera tillfällen bett regeringsföreträdare att inte sprida onödig oro kring Ostlänken. Men jag är i grunden inte orolig. Hela vår stadsomvandling bygger på att vi ska få plats med Ostlänken. Det var bra att rapporten inte sa att trafikstarten försenas.
Norrköpings kommun har under våren påpekat för Trafikverket vikten av att Ostlänkens grundkvaliteter bibehålls. Det vill säga ökad kapacitet, kortare restid, pålitlighet och flexibilitet.
Den färska rapporten pekar samtidigt ut tunneln ut ur Norrköping som en del i projektet som kommer att innebära ökade kostnader och stora utmaningar. "Visst omtag i projekteringen och nya miljöprövningar krävs", fastslår Trafikverket.
– Tunneln blir dyrare, svårare och mer utmanande att få till än vad vi tidigare har trott. Just nu ser vi en kostnadsökning på två miljarder på grund av fördjupad kunskap av de geotekniska förutsättningarna. Det blir tufft och kommer att kräva mycket jobb, säger Ann-Sofie Atterbrand.
Trafikverket kommer att fortsätta att arbeta aktivt för att hitta fler möjliga kostnadsbesparingar inom Ostlänken. Samtidigt är en stor del av kostnaden för Ostlänken låst genom tidigare beslut.