Östsam slåss för vägprojekt
Östsam slåss nu för att rädda så mycket som möjligt av de östgötska vägprojekt som finns med i den nationella väg- och järnvägsplanen.
Östsam slåss för att rädda olika vägprojekt i Östergötland, ett exempel är E22 mellan Söderköping och Norrköping. aRKIVBILD: BO CEDERQVIST
Foto: Fotograf saknas!
- Det innebär att vart femte projekt riskerar att försvinna, säger Per Sandström, ansvarig för infrastukturfrågor vid Östsam.
Förankrat politiskt
I stället för att vänta på snabbremissen den 2 april har Östsam därför gått igenom hela planeringsläget för de olika projekten i Östergötland och förankrat det politiskt. I ett brev till de två verken redovisar man läget och betonar vikten av att de genomförs.
Det gäller bland annat E 22:s avsnitt Söderköping-Norrköping samt Norrleden, ett strategiskt projekt för utveckling av hamnen och Norrköping som transportcentrum.
Ett annat är Ostlänken, som är viktigt för hela länet och där Linköping och Norrköping investerar flera miljarder i sina resecentrumområden.
Det tredje, som berör Norrköping, är Kardonbanan, alltså järnvägsanslutningen till hamnen med en planerad och redan förberedd kombiterminal.
Drabba länet hårt
- Varje nedskärning skulle drabba Östergötland hårt, säger Per Sandström.
Nu vill Östsam visa hur långt olika projekt har kommit, att det finns mark reserverad och att man i flera fall diskuterat samfinansiering mellan kommuner och bland annat Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!