Eon har sedan strömavbrottet på söndagsmorgonen, då 14 809 kunder drabbades, matat om strömmen, samtidigt som man letat efter skadan. Nu har man hittat orsaken, en felaktig skarv i marken längs med Söderleden mellan Hageby och Ljura.
– Vi sätter spänning stötvis på kabeln och lyssnar av med utrustning när vi letar efter ett sådant här fel. Ibland hörs det tydligt, ibland inte. På den här kabelsträckan, där vi misstänkte att felet fanns, kunde man till och med höra felet om man lyssnade på backen när vi satte spänning i kabeln. Normalt använder vi utrustning, säger Victor Sedman.
Eon har grävt upp en tolv meter lång sträcka längs med kabeln på 130 kilovolt, en så kallad huvudmatning för Norrköpings strömförsörjning.
Den felaktiga skarven har kapats, liksom delar på båda sidor av ledningarna, för att få ordning på problemet.
– Det är inget litet jobb. Det är också en ovanlig skada. Man måste beställa nytt material för det finns inte på lager. Det är ett specialistjobb. Det är inte många i Sverige som sitter på den här kunskapen utan det måste tas in från olika delar av landet, berättar Björn Persson på Eon:s pressjour.
Runt den 20 juni räknar Eon med att kabeln ska vara i drift igen.
Den exakta orsaken till avbrottet ska utredas.
– Vi kommer göra det för att se vad som hänt. Vi jobbar ständigt med att reinvestera i vårt nät för att undanröja den här typen av avbrott, säger Björn Persson.