"På Kanalgatan rekommenderar jag ingen att cykla"

Utökade godstransporter med långtradare till och från BE Group via Kanalgatan nästa år kommer sannolikt att få liten påverkan för Lindöskolans elever. "Jag oroas inte för trafiksäkerheten vid skolan", säger rektor Sophie Battel.

Utanför Lindöskolan är det 30 km/tim på Händelövägen. På Kanalgatan i närheten höjs hastigheten till 60 km/tim.

Utanför Lindöskolan är det 30 km/tim på Händelövägen. På Kanalgatan i närheten höjs hastigheten till 60 km/tim.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2020-11-30 16:00

Styrelsen för Lindö Villaägareförening hävdar att trycket på Lindövägen och Kanalgatan kommer att öka betydligt när godstransporterna till BE Group på järnväg upphör i slutet av 2021. Kommunen säger dock nej till föreningens önskan om en extra väg via Sjötullsgatan för transporter för att framförallt särskilja på gods- och persontrafik till och från Lindö.

– Störst påverkan kommer det att bli för villaägare i närheten med tomt mot Kanalgatan. Hårddraget är det inte många barn som cyklar på Kanalgatan. Den stora majoriteten får antingen skjuts eller tar sig till skolan via gång-och cykelvägar inifrån villaområdet och Händelövägen. Däremot får vi kanske räkna med mer buller och avgaser, berättar Sophie.

Skolbyggnaden blir i sammanhanget som en front ut mot företaget och Kanalgatan.

– Personligen känner jag ingen oro för säkerheten. Jag är trygg. Men Kanalgatan skulle jag inte vilja cykla på. Det finns knappast en vägren där, förklarar hon.

Pratas det mycket trafiksäkerhet?

– Ja, både på skolan och när vi är ute tillsammans och "tränar" trafik på utflykter. Våra elever är lite för små för att vistas bland fordon på egen hand. Mognaden att hantera trafiken kommer först när barnen är tio–tolv år gamla. Kanalgatan är först och främst till för biltrafik, där rekommenderar jag ingen att cykla. Framförallt inte barn och ungdomar, säger Sophie.

Karta: Händelövägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!