- Det har inte blivit bättre utan sämre de senaste åren. Fler förare kör utan att vara registrerade och den ekonomiska brottsligheten har ökat katastrofalt över hela landet.
Svarta pengar har alltid varit vanligt bland taxiföretag. I dag uppskattar Skatteverket den svarta marknaden i landet till ungefär en sjättedel av den totala omsättningen. Mellan 1,5 och 2 miljarder kronor per år.
Förutom att intäkter inte redovisas är det vanligt förekommande att arbetstider inte rapporteras i tidboken som finns i varje taxibil. På så vis kan taxichaufförer jobba mer än vad de är tillåtna att göra.
Glest mellan kontroller
Tillsynen av taxi sköts av trafikpolisen i samverkan med Transportstyrelsen och andra inblandade myndigheter som Skatteverket och Försäkringskassan. Den går till så att polisen kontrollerar förarbevis, taxameter, körkort och tidbok för att sedan rapportera in en lista till Transportstyrelsen.
Men trafikpolisen är mestadels aktiv under kontorstid. Kontrollerna som utförs nattetid, då taxikörningarna är som flest, är det glest mellan.
- För en månad sedan gjorde vi ett tillslag i Linköping. Då rapporterade vi in tolv av de bilar vi kontrollerade. Det gällde allt från dåliga däck till ogiltiga taxiförarbevis, säger Mats Åkerblom, gruppchef för trafikpolisen i Östergötland.
En kontroll per månad
Hur länge sedan var det ni gjorde ett sådant tillslag i Norrköping?
- Vi försöker få till en kontroll nattetid i månaden men nu var det två månader sedan sist.
Är det en resursfråga?
- I dag har vi två personer i länet på det här som utför kontroller med jämna mellanrum. Jag får intrycket av att de har rätt bra koll men fler rutinkontroller kan vi inte göra i nuläget. Får vi in tips kan vi göra fler inriktade kontroller på kvällar och nätter.
Digitalisering mot fusk
På Transportstyrelsen har man satt i gång ett arbete med digitalisering av information från taxibilar för att förbättra tillsynen.
- Vi jobbar på att införa ett chip i taxametern som registrerar arbetstid och vilotid. Det är i sin linda än så länge. Ett annat förslag som vi hoppas få igenom är en obligatorisk tömningscentral för taxametrar. Men det kräver en lagändring och än så länge har politikerna inte visat något intresse tyvärr, säger Anders Wedberg.
Skulle det här få bort fusket inom taxibranschen?
- En hel del av det skulle vi kunna eliminera i alla fall. Det system vi har i dag är inte tillräckligt bra.