Norrköpings Hamn och Stuveri AB firar 100 år under 2007 så måndagens hamninvigning blev extra festlig med många gäster från bland annat kommun näringsliv och regering.
Det finns en stark och tydlig framtidsoptimism i Norrköpings hamn och den nya 180 meter långa kajen och hamnplanen på 40 000 kvadratmeter är inte bara viktig för näringslivet utan är också en symbol för den fortsatta utvecklingen av Norrköping som logistik- och transportnod.
– Sjöfarten är oerhört viktig för att ge industrin möjligheter att växa, sa infrastruktur Åsa Torstensson som invigningstalade. Norrköpings hamn visar på nytt sin kraft och den hamnutredning som nu pågår ska snart ge oss svar på vilka orter som är mest lämpliga i framtidens nät av kombiterminaler.
Magnus Hall, styrelseordförande i hamnbolaget och vd i Holmen, underströk att 200-miljonerkronorssatsningen på Pampusutbyggnaden är en viktig länk för att bygga ett intermodalt centrum i Norrköping. Ytterligare 50 miljoner kronor satsas nästa sommar då en ny kran kommer på plats vid RoRo-läget i Pampushamnen.
Kardonbanan brådskar
Med utbyggnaden i Pampushamnen skapar Norrköpings hamn ett fullservicekoncept där olika transport- och varuslag är samlade i en terminal som kan ge förutsättningar för ett effektivt utnyttjande genom hela transportkedjan. Genom att så många varuslag kan passera genom hamnen blir det också möjligt att fördela kostnaden på flera parter.
Många positiva kommentarer hördes bland invigningsgästerna och mest stolt var naturligtvis hamnens vd Bengt-Erik Bengtsson som redan ser nya viktiga projekt för hamnens utveckling.
– Visst är det fantastiskt en sådan här dag, sa Bengt-Erik Bengtsson. Det här kändes nog ganska avlägset när jag kom hit för tolv år sedan men nu måste vi snabbt komma vidare. Kardonbanan har tagit lite för lång tid men jag är säker på att kommunen kan göra ytterligare lite till för att den snart ska bli verklighet.
Containertrafik på sikt
Bengt-Erik Bengtsson visar med en gest västerut hur den nuvarande Pampushamnen kan få växa ytterligare. När Kardonbanan finns på plats kan en ny kombiterminalen fullt ut serva de Händelöföretag som snart behöver plats för större volymer. Agroetanol bygger ut och andra företag kommer att ställa större krav på hamnen som på sikt då även kommer att satsa på containertrafik.
Det så kallade Norrköpingspaketet innehåller stora infrastruktursatsningar för att stärka Norrköpings roll som ett bärkraftigt transportcentrum och kommunstyrelsens ordförande underströk att kommunen ligger i startgroparna för ännu större satsningar.
– Kommunen är redo. Nu väntar vi på staten, sa Mattias Ottosson och vände sig direkt till infrastrukturministern som stod vid hans sida på hamplanen.