Pandemin sätter press på personalen i skolan

Coronapandemin och smittspridningen sätter press på skolpersonalen. Enligt rektor Jenny Sajjadi är situationen ansträngd men hanterbar. "Det är ett pussel att få verksamheten att fungera och att hitta rätt nivå för vad som är rimligt att kräva av pedagogerna".

Rektor Jenny Sajjadi och specialpedagogen Annika Svanlund berättar att den senaste tidens smittspridning sätter ytterligare press på personalen på Vilbergsskolan.

Rektor Jenny Sajjadi och specialpedagogen Annika Svanlund berättar att den senaste tidens smittspridning sätter ytterligare press på personalen på Vilbergsskolan.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2022-01-28 05:00

Grått och dystert. Januarimåndagen inleds med snålblåst och plusgrader. På Vilbergsskolan har en ny skolvecka startat. Rektor Jenny Sajjadi och Annika Svanlund, specialpedagog och chefsstöd, möter upp i ett konferensrum för att berätta om arbetsläget.

Specialpedagog Annika Svanlund och rektor Jenny Sajjadi kämpar på.
Specialpedagog Annika Svanlund och rektor Jenny Sajjadi kämpar på.

– Personalen är fantastisk som ställer upp. Många lärare brottas med den egna kravbilden att inte leva upp och leverera kunskapsresultat, men det blir sårbart när inte folk är på plats. Vi täcker hela tiden upp för varandra och det måste få synas att läget är som det är, säger Jenny Sajjadi.

Vilbergsskolan har – förutom ett par dagar före jullovet i december förra året – varit öppen. Graden av distansundervisning har varit låg.

– Allt handlar om flexibilitet. Att ha flera vikarier inne på skolan när de är tillgängliga betyder att ordinarie lärare kan ta ut sin ledighet, utvecklar hon.

Jenny Sajjadi, rektor på Vilbergsskolan sedan hösten 2021, hävdar att personalen gör ett jättejobb under rådande omständigheter.
Jenny Sajjadi, rektor på Vilbergsskolan sedan hösten 2021, hävdar att personalen gör ett jättejobb under rådande omständigheter.

Annika Svanlund förklarar att sänkt ambitionsnivå i sak inte behöver betyda något negativt. Hon kommer med en logisk förklaring.

– Det går inte att som lärare prestera på topp när förutsättningarna är så pass annorlunda som de är idag. Personalgruppen har höga och fina ambitioner i lärargärningen men nu gäller det att hitta en lagom nivå för att reda ut vardagen, poängterar hon.

Jenny Sajjadi ger ett exempel: Istället för en utdragen genomgång av ett ämne kanske det går att hitta en film som förklarar lika bra.

– Det behöver inte vara perfekt till punkt och pricka, det funkar med enklare lösningar också. Vi måste prioritera. Jag försöker även vara mån om att medarbetare med administratörsansvar behöver få tillfälle att arbeta ikapp med till exempel dokumentationen hemifrån när verksamheten tillåter det.

Annika Svanlund skjuter in:

– Det är inte säkert att dagens planering alltid går att genomföra. Det kanske bara är en lärare jämfört med två i klassrummet då lärare vid behov får täcka upp för varandra på grund av sjukdom. Barnens lektionsscheman har inte ändrats men innehållet kan variera.

Annika Svanlund, specialpedagog och chefsstöd, har varit på Vilbergsskolan i drygt 25 år. Hon berättar att resursbristen är slitsam.
Annika Svanlund, specialpedagog och chefsstöd, har varit på Vilbergsskolan i drygt 25 år. Hon berättar att resursbristen är slitsam.

Kommunikationen med föräldrarna bedöms som bra. Men det är inte ovanligt att barn kommer till skolan med hosta och snuva.

– Ringer vi "hem" ett barn är det aldrig någon som säger emot eller ifrågasätter. Nu har vi blivit tydligare i informationen om vad som gäller. Min uppfattning är att man vill göra rätt. Det märker vi när föräldrar hör av sig till skolan för att rådgöra, berättar Jenny Sajjadi.

Hur mår ni som jobbar?

– Det är jättetufft att få tiden till uppdraget att räcka till. Samtidigt är det ingen som ifrågasätter det i ett skarpt läge. Du måste intala dig själv att det här hinner inte jag idag och våga säga nej till saker som inte handlar om kunskap och lärande. Jag kan heller inte ta ledigt en dag i veckan för att studera på rektorsprogrammet utan det får vänta till loven, säger Jenny Sajjadi.

– Vi försöker ha en positiv attityd, se lösningar och ingjuta lite hopp inför varje dag trots att det är anspänt, kontrar Annika Svanlund.

Resurspedagogen Mats Svensson på Råsslaskolan sköter distansundervisningen från hemmakontoret när vi kontaktar honom.
Resurspedagogen Mats Svensson på Råsslaskolan sköter distansundervisningen från hemmakontoret när vi kontaktar honom.

Mats Svensson, resurspedagog för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och vaktmästare på Råsslaskolan i Kolmården, förklarar att den här arbetsveckan inleddes med att en högstadieklass var på plats. Övriga elever undervisades på distans. 

Han upplever att kombinationen av bra elever och goda arbetskamrater gör att vardagen fungerar. Stressad kan han bli men inte värre än att han reder ut uppgifterna. Mats Svensson anar att situationen för lärare med ytterligare undervisningstid är mer ansträngd.

– Visst hoppar man in och vikarierar för lärare som är sjuka eller borta, men senast häromdagen pratade vi om att arbetslaget på ett tiotal personer utifrån förutsättningarna trots allt har varit ganska förskonade från coronapandemin jämfört med andra.

Mats Svensson passar på att berömma eleverna:

– De är härliga, förstående och har koll. Sjundeklassarna är underbara att arbeta med. Det känns som om att de förstår att vi inte alltid kan vara på plats.

"Vi får göra det bästa av situationen", säger Jonas Nockmar, förstelärare på Råsslaskolan.
"Vi får göra det bästa av situationen", säger Jonas Nockmar, förstelärare på Råsslaskolan.

Skolkollegan och försteläraren Jonas Nockmar – som undervisar i SO-ämnen – gör en rak jämförelse.

– Läget i skolan under coronapandemin är som vädret. Det är inte så mycket att göra åt. Vi får helt enkelt göra det bästa av situationen. Hittills tycker jag att det har fungerat ganska bra med den nya tekniken även om jag föredrar att undervisa som vanligt, säger han.

Smittan kopplar greppet

Läget på förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i Norrköping är ansträngt när smittan sprids.

Utbildningsnämnden har tvingats stänga skolor till förmån för distansundervisning. Utbildningskontoret håller koll på sjukskrivningar, vabbande och personal i karantän. Utvecklingen tros dock inte vända förrän nästa månad.

Lärarfrånvaron pendlar från 25-50 procent men det finns även skolor där frånvaron är 100 procent.

Lärarvikarier stöttar där det är möjligt, men här börjar också fler att bli sjuk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!