"Pengarna skulle kunna läggas på annat"

Det har blivit skräpigare i Norrköping och en del av pengarna som används för att städa upp kunde användas till annat i kommunen, menar Anna Boholm, enhetschef på Tekniska kontoret.

Norrköping2012-07-31 00:00

- Jag upplever att det är mer skräp i stort i dag, jämfört med tio eller femton år tillbaka, skriver Anna Boholm, enhetschef på tekniska kontoret, i ett mejl.

Take away-förpackningar
Orsaken till den ökade nedskräpningen tror hon kan vara att vi lever ett mer mobilt liv, att vi bland annat köper mer mat i take away-förpackningar som sedan inte alltid slängs
i papperskorgen.

Området som ligger innanför Promenaderna
i Norrköping kostar kommunen runt 700 000 kronor årligen att städa. De centrala delarna städas dagligen och sommaren medför mer städning än under vintertid.

Olika städtider
Kommunen har flera olika entreprenörer som städar de områden i Norrköping som kommunen ansvarar för.

Varje fastighetsägare ansvarar för att dennes del av trottoaren är städad.

Ett problem Anna Boholm ser är att kommunens och fastighetsägarens städtider inte alltid sammanfaller.

- Det kan göra att en gata upplevs som ostädad om det ligger skräp på en trottoar som är fastighetsägarens ansvar, trots att kommunens entrepenör precis sopat gatan, skriver hon.

Kunde prioritera annat
Anna Boholm berättar att de har kontinuerlig översyn över behovet av papperskorgar på gator och längs gångvägar och försöker anpassa storlek och placering av dem efter var det är mycket nedskräpning.

Hon önskar att det skulle skräpas ner mindre
i Norrköping.

- Om vi inte behövde städa så mycket så kunde vi lägga pengarna på andra saker som invånarna efterfrågar, skriver hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om