Percy Österström vill öka effektiviteten i Västervik

Redaren Percy Österström är majoritetsägare och grundare av den snabbväxande internationella logistikkoncernen Österströms med huvudkontor i Norrköping. Trots det har man valt att ha Västervik som hemmahamn.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2010-02-20 00:00
Efter förra årets stålbad i finanskrisens spår har Österströms kammat hem flera jättekontrakt. Senast ett kontrakt värt drygt en miljard kronor med den finländska stålkoncernen Ruukki Metal Solutions. Bolaget opererar internationellt och har sammanlagt omkring 450 sysselsatta på land och till sjöss i sju länder. Har ett större perspektiv
Percy Österström, som NT når i USA, säger sig inte vilja vara en del av ankdammen i den pågående debatten om Norrköpings hamn. Han har ett större perspektiv. Men han har ändå generella åsikter om hamnverksamhet. - Min generella åsikt är att många hamnar, speciellt i de segment som vi jobbar i, har en jättepotential att öka effektiviteten och sänka kostnaderna. Det gäller Norrköpings hamn också. För svensk industri är det en konkurrensfråga, säger han.Sedan 2001 hyr Österströms in sig i Västerviks hamn, som drivs av det helägda dotterbolaget Västerviks Logistik och Industri AB. Percy Österström vill inte gå in på varför koncernen valde Västervik i stället för Norrköping.- Kostnaden per ton som går genom Västerviks hamn är lägre. För Västerviks hamn är drivkraften att effektivisera verksamheten så mycket som möjligt. Västerviks hamn är en åttondel av Norrköpings och har en helt annan verksamhet, men det finns ju andra hamnar som är stora som förnyar och rationaliserar för att sänka kostnaderna. - Att man har drivkraften att öka effektiviteten är viktig. Jag vill inte säga exakt hur en hamn ska drivas, men det jag möjligen kan säga är att det finns en risk för att Norrköpings Hamn och stuveri får en monopolliknande ställning. Höjd hamnavgift
Han konstaterar att Norrköpings hamn drivs med en god vinstmarginal, som han tycker att kommunens företrädare och skattebetalarna ska glädjas åt. Men kostnadsläget är i Österströms perspektiv högt. - Men varför flyr inte kunderna då? Det beror förstås på att att hamnen har en bra geografisk position, som de kan sätta priset efter. Men det är inte hälsosamt utan en ständig förnyelse och effektivisering.Själv har han reagerat på att hamnen höjt hamnavgiften, i stort sett varje år, med tre procent inför varje årsskifte. - Så kan inte jag som redare jobba. Våra kunder skulle gapskratta åt oss och välja en annan logistikleverantör. Att kommunen numera äger både Norrköpings Hamn och Stuveri AB samt 45 procent av speditionsbolaget Europa Transport behöver enligt Percy Österström inte innebära ett problem.- Ägandet måste inte vara ett problem, även om jag tror att en hamnverksamhet drivs mera effektivt i privat regi. Men det är näst intill hopplöst för politiker att förstå hur den här sortens verksamhet fungerar. Det gäller att få en styrelse som har tillräcklig kompetens för att styra verksamheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om