Händelsen inträffade på en kommunal grundskola i Norrköping och anmäldes av en vårdnadshavare.
Några elever brottade omkull och trampade på pojken. De höll fast honom, vred om hans armar och uttalade kränkande ord.
”Inte kränkande”
Skolans ”trygghetsteam” utredde händelsen, utifrån en konflikthanteringsmodell, men bedömde att det inte var kränkande behandling.
Istället var det en konflikt. Rektorn och huvudmannen, Norrköpings kommun, fick därför aldrig veta vad som inträffat.
Annan bedömning
Barn- och elevombudet anser dock att det handlar om kränkande behandling eftersom elevens värdighet har kränkts – och då har det ingen betydelse att skolan kallar det för konflikt.
Dessutom anser Barn- och elevombudet att det inte ska göras någon värdering av hur allvarlig en händelse är innan den anmäls till rektorn. Skolan uppmanas att ändra rutinerna.
Samstämmig historia
– Vi utredde händelsen och elevernas berättelse stämde bra överens. Han hade berättat något annat hemma, säger rektorn till NT. Att huvudmannen inte informerades, berodde enligt rektorn på att hon inte fick vetskap om händelsen.
– Kränkande behandling anmäls till huvudmannen. Är det en konflikt, där barnen blir osams, använder vi vår konflikthanteringsmodell.
Det är ett handlingsprogram där det står hur personalen ska agera.