Laddning för både bilar och förare planeras

Teslas laddstation på Ingelsta kan komma att förgyllas med en restaurang. Hyresvärden vill göra väntan lättare under tiden bilbatteriet fylls på.

Oskar Nilsson laddar sin bil regelbundet vid Teslas laddstation på Ingelsta när han kör mellan Helsingborg och Stockholm.

Oskar Nilsson laddar sin bil regelbundet vid Teslas laddstation på Ingelsta när han kör mellan Helsingborg och Stockholm.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2024-01-23 14:00

Att ladda sin elbil utmed vägen kan innebära en lång och tålamodskrävande väntan. Vid Teslas laddstation på Ingelsta handelscenter planerar Svenska Handelsfastigheter, som äger marken, att göra väntan aningen lättare. Med en snabbmatsrestaurang i direkt anslutning till stationen.

Oskar Nilsson laddar sin bil regelbundet vid Teslas laddstation på Ingelsta när han kör mellan Helsingborg och Stockholm.
Oskar Nilsson laddar sin bil regelbundet vid Teslas laddstation på Ingelsta när han kör mellan Helsingborg och Stockholm.

– Det är väldigt höga besökstal på just den laddstationen och vi håller på att titta på hur vi kan utveckla den. En restaurang är ett lämpligt alternativ. Det finns det plats för. Men ingenting är klart ännu och vi har heller inte gjort klart med någon aktör. Allt ingår i vår ambition att utveckla alla våra handelsplatser runt om i Sverige, säger Cecilia Karlström, uthyrningsansvarig på Svenska Handelsfastigheter.

Laddstationen på Ingelsta – öppen för Tesla och även fordon från andra tillverkare – är som sagt populär och flitigt utnyttjad. En helt vanlig förmiddag mitt i veckan, när vi besöker platsen, är en stor del av laddstolparna upptagna och området välfyllt av parkerade bilar med tillhörande väntande personer. Det laddas för fullt i vinterkylan.

Teslas laddstation på Ingelsta är flitigt utnyttjad. Nu kan den utrustas med en snabbmatsrestaurang eller vägkrog.
Teslas laddstation på Ingelsta är flitigt utnyttjad. Nu kan den utrustas med en snabbmatsrestaurang eller vägkrog.

Oskar Nilsson från Helsingborg är en av dem som "fyller på" sin bil.

Han kör sträckan Helsingborg-Stockholm tur och retur i tjänsten med jämna mellanrum och brukar stanna till för att ladda bilen just vid Ingelsta. En manöver som tar en halvtimme i anspråk varje gång.

– Ett bra stopp. Tillräckligt stort för att det sällan ska behöva bli någon kö. Bilen ger ju dessutom besked innan om hur läget är, säger han.

– Men gärna någon form av vägkrog för att kunna utnyttja tiden bättre. Det är ofta jag passerar här just vid lunchtid. Då skulle det passa bra. Fast hellre något nyttigt än bara ännu en hamburgerkedja. Med rätt meny skulle jag absolut utnyttja en sådan satsning, säger han.

En ledig laddstolpe och ännu en bil som ska laddas.
En ledig laddstolpe och ännu en bil som ska laddas.

Intill har Simon Blomberg just påbörjat sin laddning. Han har 16 procents styrka kvar i batteriet.

– Jag ska upp till 80 procent innan jag åker vidare, säger han.

Han är på väg söderut efter ett förmiddagsbesök i Stockholm i tjänsten. Slutmålet för dagen är hemmet i Jönköping.

– Visst kan det bli segt att sitta och vänta när man laddar. Nu tar det nog åtminstone 25–30 minuter innan jag har laddat så att jag tar mig hem. Jag brukar få tiden att gå med korsord. Så gärna någon form av restaurang. Det vore perfekt när jag, som nu, passerar Norrköping vid lunchtid. Jag kör den här sträckan regelbundet i jobbet, säger Simon Blomberg.

Laddstationen kan komma att kompletteras med ett matställe.
Laddstationen kan komma att kompletteras med ett matställe.
Karta: Ingelsta handelscentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!