Planerat höghus en fara för flygtrafiken

Att bygga ett höghus på Idrottsparken, vars högsta punkt kommer att vara 89 meter över havet kan innebära en risk för flygtrafiken över Norrköping, anser flera tunga instanser.

Norrköping2010-02-27 00:00
Det är Norrköping flygplats, transportstyrelsen och länsstyrelsen som ifrågasätter hushöjden.

 

Enligt byggplanerna för Idrottsparken ska JM Bygg och HSB bygga bostäder på Berget, där JM:s höghus på 16 våningar kommer att att ha en bygghöjd på 50 meter. Sammanräknat blir det då 89 meter över havsnivån.

 

Detaljplanearbetet pågår, remissvar har kommit in och samråd har genomförts. Diskussionerna om hushöjden har under en tid förts framfört allt mellan stadsbyggnadskontoret och Norrköping flygplats, där den senare hävdar att det innebär en risk för flyget att bygga så högt.

 

Flygsäkerheten
Enligt företrädare för flygplatsen kan höghusbygget påverka flygsäkerheten och flygplatsens funktion, eftersom ytterligare ett hinder tillförs.

 

- Det har nu gjorts en riskanalys, men den förändrar ingenting och vår kritik kvarstår, säger Annelie Ahlström, tekniskt ansvarig på Norrköping flygplats.

 

- Riskanalysen är inte tillräckligt omfattande.

 

Stadsbyggnadskontoret har anlitat ett konsultföretag för att utreda vilka risker ett höghus med den aktuella höjden över havet skulle få för exempelvis inflygningen till flygplatsen, både för trafikflyget och för andra flyg.

 

Inflygning
- Vi uppfattar det som att det inte ska vara några risker, säger Lars-Axel Tengblad, planarkitekt vid stadsbyggnadskontoret. Men vi ska få en muntlig föredragning av analysen från konsulten på måndag.

 

Analysen säger ändå att det planerade höghuset kan utgöra en risk vid inflygning, då det kan påverka den så kallade ILS-signalen, som är viktig för både inflygning och landning. Den noteringen gör även Luftfartsverket.

 

Luftfartsavdelningen vid transportstyrelsen är också kritisk till så höga byggnader på platsen då "byggnaderna markant skulle genomtränga flygplatsens hinderytor och därmed påtagligt skada riksintresset Norrköping flygplats".

 

Fotnot: ILS-signal; ILS är ett landnings- och inflygningssystem som ger ett flygplan under slutlig inflygning en noggrann styrinformation som gör det möjligt att följa rullbanans förlängda centrumlinje längs en given dykbana.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om