- Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det väsentligt att polisen inte bara rapporterar grova överträdelser. Det är trots allt många fler som kör 7, 8 och 9 kilometer i timmen för fort än till exempel 15-20 kilometer i timmen för fort, säger Jörgen Larsson, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Under flera år granskade han hur polisen i olika län bötfällde fortkörare och jämförde det med hur många fortkörare som hastighetskameror registrerade.
Det visade sig vara stora skillnader mellan länen och ofta var det misstänkt få hastighetsöverträdelser i spannet 6-9 kilometer i timmen som rapporterades manuellt.
Problemet finns kvar. I en ny tillsynsrapport, som gjorts på uppdrag av Rikspolisstyrelsen, konstateras att alltför få hastighetsöverträdelser fortfarande rapporteras.
Östgötapolisen, som är en av myndigheterna som inspekterats, anser att det är svårt att få genomslag hos yttre personal om vikten av att rapportera den typen av hastighetsöverträdelser även om ledningen ser allvarligt på saken.
Jörgen Larsson, utredare på VTI:
- De enskilda poliserna kanske tycker att det är bättre att ta någon som kör mycket för fort, eftersom man kanske antar att den också gjort sig skyldig till andra brott. Men eftersom det är så många som kör lite för fort är det viktigt att även bötfälla dem för att på sikt kunna sänka medelhastigheten.