- Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det väsentligt att polisen inte bara rapporterar grova överträdelser. Det är trots allt många fler som kör 7, 8 och 9 kilometer i timmen för fort än till exempel 15-20 kilometer i timmen för fort.
- Om även de i spannet 6-9 kilometer i timmen för fort kör mera lagligt ger det en relativt stor sänkning av medelhastigheten, säger Jörgen Larsson, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Under flera år granskade han, på uppdrag av dåvarande Vägtrafikinspektionen, hur polisen i olika län bötfällde fortkörare och jämförde det med hur många fortkörare som hastighetskameror registrerade.
Stora skillnader
Det visade sig vara stora skillnader mellan länen och ofta var det misstänkt få hastighetsöverträdelser i spannet 6-9 kilometer i timmen som rapporterades manuellt.
Problemet finns kvar. I en ny tillsynsrapport, som gjorts på uppdrag av Rikspolisstyrelsen, konstateras att alltför få hastighetsöverträdelser fortfarande rapporteras.
Östgötapolisen, som är en av myndigheterna som inspekterats, anser att det är svårt att få genomslag hos yttre personal om vikten av att rapportera den typen av hastighetsöverträdelser även om ledningen ser allvarligt på saken.
Att förstå sitt uppdrag
Stephen Jerand, inspektionsledare och länspolismästare i Jämtlands län, ser allvarligt på detta:
- Jag tycker inte att vi inom polisen har tolkningsföreträde över de beslut som fattats. Det här handlar om att förstå sitt uppdrag och om att få ner genomsnittshastigheten eftersom forskning visat att det är så vi mest effektivt kan minska dödligheten och allvarliga skador i trafiken.
Han anser att polisen internt måste få alla medarbetare i yttre tjänst att förstå helheten.
Många kör lite för fort
Jörgen Larsson, utredare på VTI, är inne på samma linje,
- De enskilda poliserna kanske tycker att det är bättre att ta någon som kör mycket för fort, eftersom man kanske antar att den också gjort sig skyldig till andra brott. Men eftersom det är så många som kör lite för fort är det viktigt att även bötfälla dem för att på sikt kunna sänka medelhastigheten.
Automatiska hastighetskameror på så kallade farliga vägar och 1+2-vägar med mitträcken har också gjort succé. På de vägsträckor som har övervakningskameror har antalet dödsolyckor sjunkit med cirka 30 procent och på 1+2-vägarna med 70-80 procent.