Polisen om elsparkcyklarna: "Jag blev faktiskt chockad"

Inte nog med att trafikolyckorna med elsparkcyklar ökar i antal. Även attityden att följa trafikreglerna har blivit sämre, uppger polisen. Nu kräver de bättre samordning för att vända statistiken och inställningen.

Polisen har bekymmer med elsparkåkarnas attityd. Trafikolyckorna ökar när regler sätts på undantag.

Polisen har bekymmer med elsparkåkarnas attityd. Trafikolyckorna ökar när regler sätts på undantag.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2021-09-19 13:00

– Jag blev faktiskt chockad när jag såg hur ungdomar åkte sparkcykel i city under den så kallade "nollningsveckan" på gymnasieskolorna. Det var "småljus" överallt, oavsett åt vilket håll jag tittade. Jag såg ett hav av elsparkscyklar där få brydde sig om trafikregler i korsningar och på övergångsställen, säger Andreas Englund, polisinspektör i trafikgruppen Norrköping.

I somras gick polisen ut i sociala medier för att få till en attitydskärpning bland dem som åker elsparkcykel sedan påfallande många unga människor visat dåligt omdöme i trafiken. Resultatet två månader senare är dyster.

– Tyvärr ser vi att olyckorna ökar. Körsättet har inte ändrats och sparkcyklar ligger fortfarande slängda överallt.

Andreas Englund förklarar att det kan bli aktuellt med specialveckor i höst, där trafik- och områdespolis samarbetar runt frågan.

– Allt handlar om tid och resurser. Men vi behöver rapportera mer. Det är förbjudet att skjutsa och är han eller hon under 15 år ska man ha hjälm. Men eftersom barn under 15 år inte kan lagföras blir det i stället föräldrarna vi får prata med.

Hans erfarenhet är att det ger resultat när polisen på plats reagerar på framfarten och i vissa fall bötfäller.

– Tyvärr krävs det en böteslapp för att folk ska förstå. Men när så pass många inte är straffmyndiga har det mindre effekt.

Enligt Transportsstyrelsen ska elsparkcyklarna ha ringklocka och broms. Den är att betrakta som en cykel om den inte går snabbare än 20 kilometer i timmen och motoreffekten inte är starkare än 250 watt. På övergångsställen har elsparkcyklar alltid väjningsplikt mot både gående och fordon på vägen. Det är inte heller tillåtet att köra elsparkcykel på trottoarer.

– Jag önskar att kommunen pratar ihop sig och presenterar en handlingsplan, att Transportsstyrelsen hänger på, att uthyrningsföretagen tar ett större ansvar och att polisen ges en rimlig chans att övervaka, säger Andreas Englund.

Han är övertygad om att samverkan är rätt väg att gå för att vända utvecklingen. Plus information i skolorna.

– Vi behöver ha med alla i frågan. Det finns ett regelverk, elsparkcykeln ska framföras som en cykel och det ska vi förhålla oss till. Men vi har jätteproblem när minderåriga beter sig på ett sätt i trafiken som inte är okej, berättar Andreas Englund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!