Politikern: Tre större företag är på gång till området

Jordbruksmarken på Malmölandet kommer delvis att skonas från exploateringar. Kommunen har tänkt om och förhandlar nu om en ny plats för företagsetableringar.

Flera nya vägar och cykelbanor har byggts på Malmölandet. Kikki Liljeblad (S) och Olle Vikmång (S) rättar till en skylt som stod snett medan Eva-Britt Sjöberg (KD) och Reidar Svedahl (L) hejar på.

Flera nya vägar och cykelbanor har byggts på Malmölandet. Kikki Liljeblad (S) och Olle Vikmång (S) rättar till en skylt som stod snett medan Eva-Britt Sjöberg (KD) och Reidar Svedahl (L) hejar på.

Foto: Annika Flood

Norrköping2020-06-24 18:00

Rustas storlager är än så länge ensamt på Malmölandet. Men fler företag är på gång att etablera sig i området.

– Vi förhandlar med två, tre lite större företag som vill etablera sig här, vi har kommit ganska långt i förhandlingarna och om ett, till ett och ett halvt år skulle de kunna flytta in, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Det har hänt en hel del i området. Flera nya vägar, cykelbanor och broar har byggts och Kardonbanan som kommer att ansluta hamnen till stambanan börjar bli färdig. 

Det finns detaljplaner klara för den nya godsbangården och för företag som är beroende av att ha nära till både hamnen och järnvägen. Men området börjar bli fulltecknat och kommunen behöver ta fram mer mark för företag att kunna etablera sig på.

I översiktsplanen har mark på Malmölandet pekats ut som industrimark, något som vållat mycket diskussioner eftersom det skulle förstöra den bördiga marken på Malmölandet. Politikerna har nu tänkt om och vill spara en stor del av jordbruksmarken och istället hitta annan mark att exploatera. En sådan plats är redan på gång.

undefined
Karin Jonsson (S) ordförande i tekniska nämnden.

– Vi kommer att föreslå förändringar i översiktsplanen och minska ner den yta som ska bebyggas på Malmölandet. Det här är en typisk målkonflikt där vi måste tänka på både matförsörjningen och samtidigt hitta mark för företagare, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

Kommunen för just nu diskussioner med markägaren på Malmölandet om hur stor del som ska sparas som jordbruksmark. Det går därför inte att säga ännu hur mycket mark som kommer att förbli orörd. Samtidigt har kommunen redan gjort stora investeringar på Malmölandet, med ny infrastruktur, investeringar som riskerar att bli väldigt kostsamma om man inte kan göra så stora etableringar i området som man hade tänkt.

– Vi har hittat en balanspunkt där vi får loss tillräckligt mycket mark för att vi ska få valuta för våra investeringar. Vi hoppas att vi kan mötas i förhandlingarna, vi är öppna för att kompromissa, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande.

Att kommunen nu väljer att tänka om när det gäller Malmölandet beror delvis på att man fått en öppning inom ett nytt område. Nära Norsholm, vid trafikplats Melby, planerar man nu för att exploatera mark för företag som vill etablera sig här.

undefined
Här någonstans, vid Norsholm i närheten av trafikplats Melby, planerar kommunen att exploatera mark för företag som vill etablera sig.

– Det här är ett helt nytt området, det är bra för att den har ett skyltfönster mot E4. De företagare som inte är beroende av hamnen försöker vi styra till det här området, berättar Reidar Svedahl.

Även här förhandlar man med markägaren, inga papper är ännu påskrivna. Men utgångsläget ska enligt politikerna vara gynnsamt. Marken här består av skog, inte brukad mark eller jordbruksmark.

– Men den här marken är inte alls lika värdefull som jordbruksmark, den ger inte lika god avkastning som den på Malmölandet. Vi kan tänka oss ett tjugotal större tomter här, säger Reidar Svedahl.

undefined
Reidar Svedahl (L) ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Han tilläger att företagen fortfarande står i kö för att få etablera sig i Norrköping, trots Coronaviruset och en osäker konjunktur. De ska generera nya arbetstillfällen i Norrköping. 

– Alla jobb in är viktiga och bidrar. Det är viktigt att vi kan erbjuda jobb på alla utbildningsnivåer, även för dem som saknar högre utbildning, säger Eva-Britt Sjöberg, ordförande i vuxen- och utbildningsnämnden.

Malmölandet

Malmölandet är en halvö norr om Norrköping vid Bråviken. Det ligger strategiskt med tillgång till hamn, järnväg och E4.

Kardonbanan som ska ansluta hamnen till stambanan börjar bli färdig och ska kopplas på i höst. Kardonbanan går över Malmölandet och är en förutsättning för att Ostlänken ska kunna byggas så småningom.

Totalt investerar staten och kommunen ungefär två miljarder kronor i området kring Malmölandet. Kardonbanan är den dyraste delen. Kommunen står för ungefär halva kostnaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!