– Problemet var inte att de kommunala förvaltningarna motarbetade projektet, utan problemet var att jag och Linköpings kommunalråd Paul Lindvall hade svårt att se fördelarna med att flytta över kommunala organ och funktioner till det regionala bolaget, säger Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S).
För att få en slagkraftig organisation ville näringslivet följa Business Region Göteborgs exempel och samla marknadsförings och näringspolitiska funktioner i East Sweden.
– I så fall skulle vi flyttat över pengar från kommunen till ett kommersiellt bolag, säger Lars Stjernkvist. Det skulle varit tveksamt ur ett demokratiskt perspektiv.
– Jag kan förstå kritiken, säger Paul Lindvall, tidigare moderat finanskommunalråd i Linköping och numera oppositionsråd. Men näringslivet har ibland svårt att orientera sig i de kommunala strukturerna. Man måste hålla reda på var frågor hör hemma och vilka organ som har ansvar för dem.
Både Stjernkvist och Lindvall säger att Staffan Eklind delvis har rätt i sin beskrivning av bakgrunden till och problemen runt East Sweden.
– Jag delar Eklinds beskrivning av bakgrunden till bildandet av East Sweden, och jag delar vissa slutsatser, säger Lars Stjernkvist. Jag hade inte haft något emot om företagen tagit för sig, men om man ville ha ett större uppdrag än marknadsföring, så måste man hitta en finansiering.
– Jag tycker att Eklind delvis har rätt, säger Paul Lindvall. Men också marknadsföring syftar till en högre tillväxt, eftersom målet är att få hit fler och växande företag.
Stjernkvist var inte ansvarigt kommunalråd när marknadsbolaget 4:e Storstadsregionen, föregångaren till East Sweden, bildades.
– Men när jag kom med såg jag att synen på bolagets uppdrag var splittrad. Kommunerna talade om ett marknadsföringsbolag, näringslivet om ett regionalt näringspolitiskt bolag. Det måste bli svårt för ett bolag att jobba när ägarna har så olika syn på det.
– Dessutom, säger Lars Stjernkvist, saknades resurserna för att bolaget skulle bli något annat än ett marknadsföringsbolag.
Båda kommunalråden tycker att det är logiskt att det regionala bolaget numera är nedlagt.
– För att bygga ett starkt regionalt bolag måste alla kommunerna i länet delta, säger Lars Stjernkvist. Det nya Region Östergötland är en naturlig organisation för de här frågorna.
– Jag tycker att det kan saknas lite tryck i den nya regionens sätt att hantera marknadsförings- och kanske också tillväxtfrågor, säger Paul Lindvall. Jag hoppas att vi kommer att se mer aktivitet på området framöver.