Företagets grundare och vd Stefan Malmqvist ville på fredagskvällen inte kommentera konkursen på telefon. I ett mejl till NT skriver han i stället så här:
"Leon drivs den närmaste tiden vidare av konkursförvaltaren för att rädda stora värden i pågående kundprojekt och samtidigt sondera möjligheterna att driva verksamheten vidare i sin helhet eller i form av mindre bolag knutna till varandra."
Stefan Malmkvist framhåller också att man kämpat hårt de senaste åren för att övervintra den långvariga lågkonjunkturen. På två år har reklambyrån minskat personalstyrkan från 50 till 30 personer, och de anställda har också fått gå ned i arbetstid till 80 procent.
"Styrelsen har in i det sista försökt hitta en lösning men tyvärr gick det inte att rädda bolaget", skriver han, och meddelar att man vill hålla kunderna skadeslösa. De kommer att få tillgång till källmaterial "för att inte förlora resultatet av genomförda projekt."
Leon är en av de största reklambyråerna utanför storstäderna inom business to business, det vill säga företags marknadsföring mot andra företag. 2012 var omsättningen drygt 35 miljoner kronor, enligt allabolag.se.
Byrån startades 1995 i Katrineholm men flyttade ganska snart till Norrköping. Nu har man sina lokaler på Korsgatan vid Grytstorget i Norrköping.
Kunderna har till stor del utgjorts av stora industriföretag som Siemens, Scania, Gränges och Electrolux. Mera lokala kunder är, enligt byråns webbsida, bland andra Norrköping flygplats, Norrköpings kommun, Visualiseringscenter C och Stadium.
I april 2012 uppgav Stefan Malmkvist i NT att Siemens hade utgjort hela 24 procent av Leons omsättning, och att det blev kännbart när företaget omorganiserade och flyttade en del av verksamheten från Finspång till Tyskland.
Tills vidare drivs nu Leon av konkursförvaltaren Johan Andrae på advokatbyrån Delphi. Han har inte gått att nå för en kommentar.