Problem med skolskjutsar i höst?

Problemen blir bara fler och fler för Vikbolands Taxi och Niclas Aronsson.
- En skatteskuld hos kronofogden på 680000 kronor.
- I dagsläget skulle länsstyrelsen inte ens godkänna de bilar som Vikbolands Taxi har i dag.
Och kommunen börjar dra öronen åt sig.

Norrköping2001-07-19 04:00
­Det här kan bli ett jättebekymmer för oss, säger chefen för kollektivtrafikenheten Roland Leonardsson.
Om en månad skall skolskjutsarna börja rulla.
Vikbolands Taxi har lagt anbud och fått en stor del av dem.
Men företagets möjligheter att klara av engagemanget verkar bara bli mindre och mindre.
Vikbolands Taxis ägare Niclas Aronsson har ansökt hos länsstyrelsen om att få öka antalet taxibilar i företaget för att klara färdtjänstkörningar och skolskjutsar i Norrköping.
Men länsstyrelsen har inte bara avslagit en utökning, den funderar just nu på om inte alla de taxitillstånd som företaget har i dag måste omprövas.
I länsstyrelsens handlingar slås det fast att Vikbolands Taxi just nu inte uppfyller kraven på kapital och resurser för de 42 fordon företaget har tillstånd för.
<p><b><font size="2">Drar öronen åt sig</font></b>
Samtidigt har Vikbolands Taxi en obetald skatteskuld på 680000 kronor hos kronofogden.
De senaste turerna kring Vikbolands Taxi gör att Norrköpings kommun nu börjar dra öronen åt sig. Oron för om skolskjutsarna verkligen kommer att rulla i höst sprider sig.
­Nu måste vi försöka få klarhet i hur situationen ser ut för Vikbolands Taxi och ta ställning till hur vi skall göra, säger kommunalrådet Rita Eklund.
­Det blir bekymmersamt om företaget åtagit sig mer än de klarar av när skolskjutsarna skall börja rulla.
Roland Leonardsson, chef för kollektivtrafikenheten på kommunen, kräver att få ett klart besked från Niclas Aronsson senast om två veckor.
­Vi måste få möjlighet att lösa situationen om Vikbolands Taxi inte klarar av sina körningar, säger han.
­Som situationen är i dag kan vi inte bryta avtalet utan måste leva med det.
<p><b><font size="2">Skadestånd</font></b>
Enligt Leonardsson är kommunen bundna vid avtalet med Vikbolands Taxi så länge företaget inte är på obestånd eller utsatt för indrivning.
Även om kollektivtrafikenheten har en viss beredskap för om Aronsson inte klarar sina åtaganden, blir det inte lätt att hitta ett annat företag som kan ta över körningarna.
Kollektivtrafikenheten räknar dock inte med att behöva göra en hel ny omfattande och långdragen upphandling av den trafik Vikbolands Taxi åtagit sig.
<p><b><font size="2">Exeptionell situation</font></b>
­Det här är ju en exeptionell situation, säger Leonardsson. Om Vikbolands Taxi inte klarar sina körningar så kommer vi inte att kunna köpa transporterna för samma pris som vid en riktig upphandling. Det kommer att bli dyrare för kommunen.
Därför slår Leonardsson fast att kommunen kommer att kräva skadestånd från Vikbolands Taxi om företaget inte klara att fullfölja sitt avtal.
Kollektivtrafikenheten och Niclas Aronsson för fortlöpande en dialog om situationen. Den lösning som hittills varit på tapeten är att Aronsson kliver av sina uppdrag i Linköpings och Katrineholms kommuner och flyttar över sina fordon till Norrköping.
­Det är så vi diskuterat hittills och det är också vår policy, säger Birgit Wadstein, informationsansvarig på kollektivtrafikenheten.
­Niclas Aronsson säger att han har lösningar för oss i Norrköping.
<p><b><font size="2">Flera lösningar</font></b>
Aronsson har försökt hitta intressenter som skulle vilja ta över hans åtaganden i Katrineholm.
­Jag jobbar på flera olika möjligheter men det är inte helt lätt, säger Aronsson.
Skulle han kliva av uppdraget i Katrineholm utan att ha en ersättare som tar över avtalet med kommunen, kommer han att krävas på skadestånd där också.
I Linköping kan Aronsson dock häva avtalet med kommunen utan att bli utsatt för ersättningskrav. En klausul i avtalet säger att förutsättningen är att Vikbolands Taxi får tillstånd av länsstyrelsen att öka antalet taxibilar i företaget.
Men en genomgång av avtalet med Norrköpings kommun pekar på att Vikbolands Taxi behöver omkring 50 bilar för att klara körningarna åt kommunen. I så fall räcker det inte med att Vikbolands Taxi koncentrerar alla sina 42 bilar just till Norrköping, de räcker ändå inte till.
Niclas Aronsson behöver ett tillstånd från länsstyrelsen att få utöka antalet bilar, samtidigt som länsstyrelsen börjar fundera över om han inte har för många redan i dag.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om