Med en budget på 148 miljoner kronor och efter 16 månaders avstängning invigdes Östra Promenaden tisdagen 20 december. Nu kan trafiken rulla på nytt – med undantag för linje 11 mellan Åby och Lindö.
Istället för att passera Gustav Adolfsplan som byggts om för 14,75 miljoner kronor kommer den i stället svänga av innan den nya bytesplatsen, för att fortsätta den tillfälliga rutten över Repslagaregatan och Skepparegatan.
Orsaken är att Östgötatrafikens bussar inte klarar att svänga av från Östra Promenaden till Lindövägen.
– Det måste handlas upp en annan busstyp för linje 11. Det visste vi redan i våras, för fordonen är inte byggda för att klara den här svängen. Det går inte att få till det. Det är begränsningar både för träd- och gatuutrymmet. Därför kom vi överens både med Östgötatrafiken, kommunen och projektet att vi bygger så stort vi kan, så att det går att svänga med en vanlig buss. Men inte med de här extralånga bussarna, säger Michael Botvidsson, projektledare för ombyggnationen av Promenaden.
Att Lindövägen inte ligger i en direkt 90-gradig vinkel mot Östra Promenaden försvårar svängen. Promenaderna byggnadsminnesförklarades 1994 och lyder under vissa skyddsregler.
– Därför valde vi det här. För att undvika processen där och då.
Östgötatrafiken startade sin kollektivtrafikupphandling 2019 och skrev avtal med Transdev 2020. Det är sju år kvar på det avtalet. 33 nya bussar samt två elbussar köptes in för trafiken i Norrköping. Då hade inte projektet med Östra Promenaden startat.
– Jag vet inte orsaken till att de inte kan köra just nu. Det får Norrköpings kommun svara på för de har infrastrukturansvaret. Vi vill köra via Gustav Adolfsplan. Just nu kan jag inte svara på varför eller hur långt vi är från en lösning, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Johan Smedner på samhällsbyggnadskontoret bekräftar att linje 11 inte kan passera via Östra Promenaden.
– Bussen mellan Lindö mot Söder Tull kommer gå över Skepparegatan, Repslagaregatan och Lindövägen. Det är säkerheten mot spårvagnarna och svängande bussar där det finns en risk som inte var acceptabel. Vi får se om det blir en förändring, men under många år ser det ut att bli så här. Det hade det gått att lösa med normala fordonstyper. Nu gick inte det, säger han.