Protester mot bussarnas nya rutter

Östgötatrafikens beslut om att lägga om sina turer med lokalbussarna i Norrköping oroar föräldrar och barn som drabbas. Bussarna som passerar Vrinnevi Park ska från den 10 december inte längre stanna vid hållplatsen på Sprängstensgatan.

Oro. Många har reagerat starkt på den nya rutten för bussarna som går på Gamla Övägen. Barnen tvingas nu gå av på andra sidan vägen för att sedan gå via en tunnel till skolan.

Oro. Många har reagerat starkt på den nya rutten för bussarna som går på Gamla Övägen. Barnen tvingas nu gå av på andra sidan vägen för att sedan gå via en tunnel till skolan.

Foto: Dick Kjedemar

Norrköping2017-11-29 07:30

Helena Berg, som är föräldrarådsrepresentant på Jönsbergska skolan, kan inte förstå varför alla de hundratals barn och studerande som finns på södra sidan av gamla Övägen ska tvingas gå omvägar för att ta sig till respektive skola. Med den nya dragningen av busslinjerna tvingas elever att gå av på fel sida av Gamla Övägen, för att sedan ta sig via en tunnel en bit bort för att slippa korsa den stora vägen.

– Det blir en omväg på flera hundra meter, säger hon och menar att ingen kommer att ta den omvägen.

För flera år sedan lyckades föräldrar och skola få till en säkrare väg till skolan genom att få Östgötatrafiken att köra ned till Sprängstensgatan. Nu kan Helena Berg inte förstå att man plötsligt ska dra in den sträckan.

– Skolvägen blir nu väldigt osäker för barnen och det här berör flera hundra barn. Inte bara Jönsbergska skolan utan även Erlaskolan, SFI och andra verksamheter berörs, säger Helena Berg.

Olof Karlsson, verksamhet på tekniska kontoret, vet om att förändringen ska ske, och berättar att det är väldigt många som har hört av sig sedan det blev klart att Östgötatrafiken väljer en ny rutt för bussarna.

– Vår hållning har varit att de i första hand ska vända sig till Östgötatrafiken med sina synpunkter. Det vi kommer att göra nu är att tydligare hänvisa till den gångtunnel som finns och det är en acceptabel omväg, säger han.

Någon förväntan att kommunen skulle gå fram på bred front och övertyga Östgötatrafiken ska man inte ha, enligt Olof Karlsson, som också anser att även Östgötatrafiken har ett resenärsansvar.

Mattias Näsström, operativ chef hos Östgötatrafiken, hänvisar elever och andra att använda den undergång som finns.

– Vi har tittat på det här och vägt alternativen mot varandra och som hållplatsen ligger nu så vill vi inte köra linjer där. Vi vill i stället hålla oss på de lite större vägarna och möjliggöra lite tätare turer. Vi kan inte svänga in lite överallt för då förlorar vi den totala attraktiviteten. De som reser från och till Vrinnevi tycker att den här svängen vid Sprängstensgatan har en påtaglig inverkan på resandet, säger han och tycker att man, med hållplatsen vid Thapperska skolan, har hittat ett bra alternativ till Sprängstensgatan.

– Sträckan man får gå är acceptabel, anser han och menar att man aldrig kan garantera helt säkra skolvägar.

– Förutom att vi försöker göra linjerna raka så försöker vi också göra linjen enkel, säger Mattias Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!