Q-park avskriver felaktiga p-böter

Ett flertal personer har under den senaste tiden fått parkeringsböter i p-huset Spetsen, trots att de betalat sin avgift. Efter att NT gripit in lovar Parkeringsföretaget Q-park att avskriva böterna under den här tiden.

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Norrköping2012-06-08 00:00

För en månad sedan fick Inger Rehnström som arbetar på Campus en bot trots att hon tydligt markerat att hon betalat. Den boten/kontrollavgiften överklagade hon och fick rätt. I tisdags var det dags igen - ännu en bot.

- Det är inte bara jag som drabbats, det är fler av dem som köpt de här biljetterna som drabbats, säger Inger Rehnström. Hon har en förköpsbiljett, som hon köpt på sin arbetsplats och det är många fler som använder sig av den möjligheten för att få ett rabatterat pris på parkeringen.

Fem personer bötfällda
I tisdags var det minst fem personer till som fick böter av parkeringsbolaget Q-park, som har hand om kontrollen av p-huset Spetsen.

- Nu vågar jag inte använda den här biljetten utan i dag betalade jag. Jag har annat att göra, säger hon och tar den förlust det innebär att köpa en ny biljett för en dag i taget.

- Jag har inte orkat hålla på att bråka med dem och när jag ringde senast var de inte direkt trevliga och svarade att den typen av biljett har de inte. Då gick jag igång på alla cylindrar, säger Inger Rehnström som har sparat de små gula lapparna som satts på hennes bil.

- På båda står det samma tjänstenummer, så det måste vara en och samma p-vakt, tror hon.

Nu är hon riktigt upprörd över hur parkeringsbolaget sköter sina uppgifter och kommer att reklamera boten. Hur hon skall göra framöver kan hon inte säga i dag. Hon avvaktar vad som kan ske och hon har kontaktat flera personer på Universitetet som även de haft kontakt med Q-park.

"Ett misstag"
Ansvarig för Q-parks parkeringar i Norrköping är Roger Valrygg. Han säger att han inte har några kommentarer och att han inte får uttala sig, men säger ändå att man inte har något problem här i Norrköping.

- Det har blivit ett misstag bara.

Ett misstag? Det har ju skett vid fler tillfällen.

- Det har varit återkommande under en tvådagarsperiod, under måndag och tisdag, den här veckan, säger han trots allt och hänvisar till Peder Stålberg som är vd för företaget.

Efter att NT talat med Peder Stålberg, som lovade återkomma så har Q-parks ansvarige i Norrköping, Roger Valrygg, kontaktat Inger Rehnström och lovat att alla böter för den här tiden ska strykas.

Roger Valrygg lovar också att detta inte ska upprepas.

- Vi får väl se hur det går med den saken, tror knappast att parkeringsvakten blivit av med jobbet, men han eller hon kanske tvingas lära sig läsa, kontrar Inger Rehnström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om