För de mindre kötåliga bilisterna finns det anledning att ta en extra omväg i sommar om de tänkt passera Kungsgatan och Väster tull.
Det är främst under veckorna 24 till 28 som kommer att vara besvärliga. I korsningen Kungsgatan–Nygatan kommer Kungsgatan vara helt avstängd måndagen 21 juni fram till natten mot tisdagen 22 juni för asfaltering och VA-arbeten.
Kungsgatan kommer att regleras med tillfälliga trafikljus i totalt fem veckor, vilket kan skapa köer under vissa perioder på dygnet.
– Det är den mest känsliga delen av projektet. Eftersom vi inte får stänga av vägen helt på grund av utryckningsfordon som måste få ta sig fram kommer det att bli en ljusreglerad förbifart under fem veckor. Det är den enda lösningen, säger Gustav Flodén.
– Jag skulle rekommendera att välja andra vägar, om det är möjligt under de här veckorna. Vi har medvetet lagt arbetena under den här perioden då skolorna är stängda. Samtidigt har många semesterveckor. Detta för att trafiken normalt är som lägst under de veckorna, säger Gustav Flodén.
Det är inte bara arbetena med spårbädden som genomförs under projektet. När den nya banläggningen byggs passar Nodra på att renovera vissa VA-anslutningar och bygga framtida passager. Samtidigt utförs arkeologiska utgrävningar medan byggprojektet pågår.
– Det är väldigt komplext när man utför byggprojekt i centrala tätorten då man måste ta hänsyn till bland annat trafiksituationen, verksamheter och de boende i anslutning till entreprenaden, säger Dennis Hammargren, projektledare på Nodra.
Marken längs med Nygatan är lite mer oförutsägbar då den sprängts och schaktats tidigare.
– Ett problem som vi stött på när vi grävt är berg. Då får vi tänka om, det vi planerat för i början fungerar inte alltid i verkligheten. Då måste vi hitta en annan lösning, säger Dennis Hammargren.
Hittills har man bara tvingats till ett avsteg från ursprungsplanen då trafiken i korsningen Källvindsgatan/Nygatan helt fick stängas av ett par dagar.
– Arbetsmiljön blev otrygg för Skanskas personal med allmän trafik tätt inpå de arbeten som utfördes i schakterna. Det blev också svårt att separera de oskyddade trafikanterna från arbetsområdet. Då tyckte vi det var bättre att stänga korsningen helt från trafik så Skanska fick arbeta i lugn och ro på ett säkert sett, säger Dennis Hammargren.