Då kostade ett kilo lax, exklusive moms, 139 kronor. I dag betalar han 229 kronor för samma vara. Även andra livsmedel har blivit markant dyrare, som avokado.
– Sammantaget gör de ökade kostnaderna att vi tvingas höja priserna för våra kunder. Annars har vi inte en chans att gå runt ekonomiskt.
Lunchen kostar nu 15 kronor mer än tidigare och övriga menyn 5–25 kronor mer.
– Det är en ständig balansgång mellan att hantera de ökade kostnaderna och att inte öka priset för kunderna så mycket att de försvinner, säger Mikael Larsson.
Hur har kunderna reagerat på prisökningarna?
– Några har slutat att komma hit, men på det stora hela visar kunderna förståelse. Samtidigt blir ju ekonomin för gemene man också sämre och de kan inte kosta på sig lunch ute varje dag som tidigare. Det märker vi av, säger Mikael Larsson.
Även på Tinas café å sånt gör de stigande råvarupriserna att de har tvingats att höja priserna på vissa produkter som räksmörgåsar, laxsallader och kaffe. Men förståelsen från kunderna är stor, enligt Linn Edberg, caféansvarig.
– De flesta har nog märkt hur priserna har gått upp när de själva handlar i affären och inser att det därmed blir dyrare även för oss, säger hon.
Rosegarden neo asian på Drottninggatan har bufféer som koncept. Detta gjorde restaurangen extra sårbar under coronakrisen och de tvingades att säga upp personal och hålla restaurangen stängd i perioder, senast under april och maj i år.
– Vi har varit på gränsen att lägga ned flera gånger, säger Vincent Ruckman, distriksansvarig.
Sedan i juni håller restaurangen öppet och än så länge är det gående bord som gäller, men detta kan komma att ändras i och med de höjda råvarupriserna.
– Vi måste kanske byta inriktning för att överleva, säger Vincent Ruckman och berättar att vissa av kedjans restauranger på andra orter redan har påbörjat omvandlingsarbetet.
Andra, bland annat i Göteborg och Ljungby, har helt enkelt fått stänga permanent.
Lunchrestaurangen Lingonfabriken har nyligen höjt sina lunchpriser med tio kronor och restaurangchefen Tony berättar att allt fler kunder väljer take away, då det är billigare.
Hur ser du på framtiden?
– Det gäller att hålla ut och försöka hitta kreativa lösningar, för det kommer helt klart att bli värre innan det blir bättre.