Rederier på turné för att ragga sjömän
Drygt hundra meter lång, förtöjd med kedjor tjocka som timmerstockar och med ett motorrum stort som en gymnastiksal. Isbrytaren Ymer är en imponerande syn där den ligger i Pampushamnen.
Ella Landquist beundrar utsikten från Ymers högsta plan.
Foto: Håkan Sjöström
I Sverige finns omkring 15 000 sjömän, men många av dem närmar sig pensionen. Styrman på Ymer är Hans Johansson, som mönstrade sitt första lastfartyg för över 40 år sedan.- Man lämnade kompisar, familj och allting när man var 16 år och gav sig iväg, säger han.På 1960- och 70 talen fick sjömännen gott om tid på sig för att upptäcka världen under sina resor. Då låg de oftast stilla en vecka i varje hamn och medan hamnarbetarna bar säckar, lådor och bananklasar på och av fartygen fick sjömännen gott om tid att roa sig i hamnen.- Den sjömansromantiken försvann på 80-talet när allt blev mer effektivt. Nu är det kranar och containrar och man blir aldrig kvar i hamnen mer än några timmar, säger han.Nu trivs Hans Johansson bäst i svenska vatten och arbetar heltid på isbrytaren. Sommarturnén är bara ett extraknäck för Ymer. Fartygets verkliga uppgift är att röja vägen för lastfartygen genom Bottenhavet under vintern.Personalbrist
- Man får manövrera ut och in i hamnarna. Man blir är stolt över det man kan och över att få vara med och lära upp andra, säger han.Personalbrist till trots är det inte bara gråhåriga havsveteraner som arbetar ombord på Ymer. Längst ner i maskinrummets kvävande värme står Thomas Larsson mönstrade på för första gången den 15 juni. Trots att han bara har
läst ett av de fyra åren
på Chalmers sjuingenjörsutbildning finns redan jobb.- Det finns inte en arbetslös sjöingenjör och det är ett bra jobb. Jag tycker om att arbeta intensivt och sedan få en lång ledighet, säger han.
Fakta Ymers sommarturné
ska besöka 18 hamnar under sommaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!