Resenärer reagerar på prishöjningarna

Den genomsnittliga prisökningen på fem procent får flera resenärer att sucka. "Det är jättedyrt", säger pendlaren Marie Johansson.

Tristan Andersson har inget annat val än att åka kollektivt till Norrköping. Men efter borttagna hållplatser i hans närområde är han ändå tvungen att åka bil första biten.

Tristan Andersson har inget annat val än att åka kollektivt till Norrköping. Men efter borttagna hållplatser i hans närområde är han ändå tvungen att åka bil första biten.

Foto: Alva Nilsson

Norrköping2024-01-14 10:00

I februari höjs Östgötatrafikens biljettpriser för tredje året i rad. Enkelbiljetten höjs med bara några kronor, medan årsbiljetten få en prisökning på över 1 000 kronor. En som påverkas av prishöjningen är studenten Tristan Andersson som varje dag reser med kollektivtrafiken.

undefined
Tristan Andersson har inget annat val än att åka kollektivt till Norrköping. Men efter borttagna hållplatser i hans närområde är han ändå tvungen att åka bil första biten.

– Jag tycker att det är väldigt negativt med prishöjningen, speciellt för mig som är student och försöker gå runt på CSN. Med dyrare biljett kommer det att bli ännu tuffare.

Tristan Andersson bor utanför Västra Husby och pendlar flera mil för att komma till skolan. Efter prishöjningen skulle en enkelbiljett för honom kosta 45,50 kronor och en månadsbiljett 525 kronor. Det tycker han är dyrt, speciellt med tanke på att bussen han pendlar med avgår sällan.

– Min buss går tre gånger om dagen. Om jag missar bussen på morgonen kan jag inte komma in till skolan alls, säger han.

Han känner att Östgötatrafiken borde se över om det finns andra lösningar för att spara pengar, förslagsvis att omprioritera avgångarna i centrala Norrköping.

– Spårvagnarna här i stan kanske inte behöver gå var tionde minut, säger Tristan Andersson.

undefined
Sofie Carlsson åker oftast med tvåans spårvagn och betalar närmare 800 kronor för sin biljett.

Men det är inte alla som håller med om det. Sofie Carlsson åker med spårvagnen ofta och anser att alla avgångar är nödvändiga. Som många andra påverkas även hon av prisökningen, men tycker trots det att beslutet är befogat.

– Jag förstår att de höjer priserna när det är så många som åker utan att betala för sig. Men så klart tycker även jag att det är dyrt, i dag betalar jag närmare 800 kronor för en månadsbiljett. Ett rimligare pris tycker jag ligger runt 600 kronor.

undefined
Priset för en enkelbiljett till Finspång för en vuxen höjs med tio kronor.

Resenären Marie Johansson är nöjd med kollektivtrafiken i stora drag. Nyligen fick bussen som hon pendlar med till och från Finspång fler avgångstider.

– Det är jätteskönt, förr fick man vänta upp mot en timme men nu går den mycket oftare. Så jag är rätt nöjd, även om jag inte är nöjd med priset. Det är jättedyrt för oss som åker mellan städer, säger hon.

Marie Johansson tror att trots prisökningen kommer inte antalet resenärer minska, i alla fall inte på bussen till Finspång.

– När bensinpriset är så pass högt verkar det ändå löna sig att åka kollektivt, säger Marie Johansson.

Enligt Östgötatrafiken är just höga drivmedelskostnader en av anledningarna till biljetternas prisökning. På grund av ansträngd ekonomi hos Region Östergötland har det beslutats om besparingskrav på kollektivtrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!