Risk att bilen slinter i vinter

Det råder halt väglag över hela landet nu. På Trafikcenter i Norrköping utbildas förare i hur de ska hantera fordonet när det är halt. Det kallas för riskutbildning.

Halkvarning! I hela landet råder nu halkrisk på vägarna. Ninos Chanko, delägare i Trafikcenter Norrköping, utbildar i halkkörning.

Halkvarning! I hela landet råder nu halkrisk på vägarna. Ninos Chanko, delägare i Trafikcenter Norrköping, utbildar i halkkörning.

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2016-01-11 20:02

Videon är inte längre tillgänglig

Bröderna Arro Chanko och Ninos Chanko är trafiklärare och driver Trafikcenter Norrköping som erbjuder riskutbildning, eller halkutbildning som det hette förr. Företaget har sex anställda.

– Vi utbildar folk som har körkort i tjänsten, säger Ninos. Företag och myndigheter tillhör kundkretsen. Däremot är det inte så vanligt att privatpersoner går en riskutbildning.

– Känner man sig som privatperson lite ringrostig kan man gå en kurs, tycker han. Trafikcenter håller till i Risängen, vid Lindövägen, där det bland annat finns en bana för halkövningar. Övningsbilarna är speciellt utrustade för halkkörning, det är inte själva underlaget som behöver vara halt – och den här typen av övningar förekommer även sommartid.

– Man hör att "halkan har orsakat en trafikolycka och tagit åtta liv", men det finns ingen halka som orsakar olyckor. Det är alltid föraren som brustit i sitt ansvar, betonar Ninos Chanko. Som trafiklärare får han ständigt påminna om att hastigheten måste anpassas efter väglaget och att avstånd måste hållas till framförvarande bil:

– Står det 70 på en skylt är det information om maxfarten. Det betyder inte att du ska köra 70 där, säger han.

Ninos Chanko berättar att när han frågar ungdomar om vad de förväntar sig av körutbildningen, kan han få till svar att de vill lära sig häva en sladd:

– Då är jag väldigt tydlig och säger att vi lär ut hur vi inte ska hamna i en sådan situation, säger han, och betonar ordet "inte".

Att tekniken gör bilar säkrare, innebär inte att förarna blir bättre:

– Många tror ju att antispinn och antisladd reder ut situationen, men det är alltid en felaktig handling av föraren som leder till en olycka. Bilens viktigaste verktyg är föraren, säger Ninos Chanko som vill ha sagt att minskade hastigheter är nödvändigt för att undvika olyckor.

– Vi måste börja tänka på konsekvenserna i trafiken och hellre köra för sakta än för snabbt, säger han.

Genom den här utbildningen bidrar Trafikcenter i Norrköping till att göra förarna säkrare, vilket i sin tur får betydelse för Trafikverkets nollvision som inleddes 2009. Enligt ett etappmål i denna vision ska inte fler än 220 personer avlida i trafikolyckor år 2020. Målet med nollvisionen är att någon gång i framtiden ska ingen människa behöva omkomma i trafikolyckor.

Halkbana

Norrköpings Trafikcenter i Risängen har en halkbana där man erbjuder riskutbildning. Förutom en bana där man övar halkkörning finns också en säkerhetshall med vältbil, krockvåg och krocksläde där man kan uppleva hur det känns att medverka i en olyckssituation. Bland kunderna finns personer inom olika företag och myndigheter som kör mycket i tjänsten, men även privatpersoner kan gå kurser för både bil och motorcykel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om