Har du ordinarie sophämtning under fredagsdygnet? I så fall kan väderläget göra det hela en smula komplicerat.
Nodra, det kommunala bolaget som ansvarar för sophanteringen i Norrköping, förvarnar om att det kan bli några hushåll som tvingas klara sig utan tömning av tunnan just den här dagen.
– I går (torsdag) kunde vi köra nästan alla ordinarie turer, men det fanns platser där vi inte kunde komma fram av olika anledningar. Just nu beror det på halkan och snön. Hur det ser ut under fredagen vet jag inte ännu, säger Johanna Malm, kommunikatör på Nodra.
Siffrorna från den snöiga torsdagen visar att det totalt var drygt 100 hushåll, spridda runt om i kommunen, som inte fick sin ordinarie hämtning utförd på grund av väglaget.
– För 45 av dessa hushåll var det första gången som vi inte kunde tömma soporna medan drygt 25 av hushållen nu fick vänta för andra gången. Dessutom hade vi omkring 30 hushåll i Skärblacka som vi inte hann med, men där hoppas vi kunna hämta i eftermiddag (fredag), säger Malm.
Sophämtningen, med sina stora bilar, är helt beroende av att vägarna är plogade och halkbekämpade för att ta sig fram.
– Om en större väg inte är skottad blir det ju ett större område som vi inte kan arbeta i, handlar det om en mindre väg blir det färre som drabbas. Det är alltid chauffören som avgör om sopbilen klarar att ta sig fram. Rundorna tar även alltid längre tid när det är halt och mycket snö, och det är tyngre att dra tunnorna i snön, säger Malm.
Det finns några områden inom kommunen där det brukar vara svårast att ta sig fram vintertid.
– Dels Vikbolandet, men även backiga delar av Åby och Krokek. Där är det vanligast att vi haft problem, men som sagt, hur det ser ut just för stunden kan jag inte säga.
Där sophämtarna inte kan utföra sitt arbete får kunderna helt enkelt vänta till nästa ordinarie hämtningstillfälle.
– Då får man förvara avfallet under tiden, vid behov kan man sen lämna en mindre säck med restavfall vid sidan av tunnan till nästa tömning. Man kan alltid beställa en extra hämtning, men det sker mot en extra kostnad, säger Malm.
Är det flera gånger i rad som sophämtningen uteblir tar Nodra personlig kontakt med berörda kunder. Då kan det exempelvis bli aktuellt med så kallade vinterstationer, där flera fastigheter får ett tillfälligt gemensamt hämtningsställe.
– Vi har några såna stationer varje år, förklarar Johanna Malm.