Efter stängningen den 17 juni tog det ett antal veckor innan både skyltar och kundvagnar togs bort från fastigheten. Detta orsakade att besökare fortfarande trodde att Coop hade öppet.
Salman Ergul, ägare till restaurangen i byggnaden, berättar att det under de första veckorna kunde ligga kundvagnar slängda ute på parkeringen.
– Kunder kom till Coops entré, såg att det var stängt och lämnade bara vagnen där. Då fick jag dra tillbaka alla kundvagnarna, förklarar han.
De inblandade parterna är de oense om vem som har gjort vad och vid vilken tidpunkt. De enda som alla kan enas om är att det tog lång tid innan flyttningsarbetet var helt klart.
Jens Frejrud, presskontakt för fastighetsägaren NFF Nordic, hävdar å sin sida att NFF enades med Coop om att hjälpa dem med att ta bort kundvagnarna från parkeringen, då det under ett par veckor inte hade skett något på den fronten. Kundvagnarna placerades sen inne i den tomma butikslokalen.
Enligt Tobias Rydergren, presschef på Coop, arbetade de så snabbt de kunde med att stänga ned butiken på Ingelsta, både genom att fixa inne i lokalen och ta bort skyltar på utsidan.
– Det tar mycket tid att städa upp efter en butik som är så stor som denna var, säger han.
Efter att Coop flyttade ut lämnades även toaletterna som hade tillhört butiken. Jens Frejrud meddelar att NFF stängde två av tre toaletter och att den tredje fick restaurangen behålla för sina gäster. Dock började den användas som en allmän toalett, berättar Salman Ergul.
– Folk började sno saker, både rengöringsmedel och toalettpapper, säger han.
Ytterligare problem uppstod då besökare kom och dyrkade upp låsen på de två stängda toaletterna för att använda dem, meddelar Jens Frejrud. Toaletterna är nu återigen låsta och NFF kommer att vidta åtgärder.
– Låsen på dörrarna kommer att förstärkas eller så får vi sätta för något slags galler, säger Jens Frejrud.
Klagomål har också kommit om den smuts som fanns kvar på fasaden efter att Coops skylt vid huvudentrén togs bort. Smutsen fanns kvar i flera veckor, men målades sedan över med neutral färg, berättar Jens Frejrud.
Under veckan skulle Coop besöka den gamla lokalen för att se över den och parkeringen, allt för att försäkra sig om fastigheten nu ser bra ut.
– Vi ber om ursäkt om folk har trott att butiken har varit öppen och om det har varit skräpigt, säger Tobias Rydergren.