Så bidrar spårvagnen till färre resor

Spårvagnen må vara en populär symbol för staden Norrköping. Men enligt färsk statistik från Östgötatrafiken är den inte någon bra lösning för kollektivtrafiken.

Färre resor. Spårvagnen är svår att utveckla för Östgötatrafiken, den bidrar dessutom till resandet inom Norrköpings tätort minskade under 2016.

Färre resor. Spårvagnen är svår att utveckla för Östgötatrafiken, den bidrar dessutom till resandet inom Norrköpings tätort minskade under 2016.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2017-02-16 12:15

Säg Norrköping och många tänker gissningsvis på rådhuset, IFK och spårvagnarna. Den gula faran förknippas starkt med vår stad.

Men rent trafikmässigt är den faktiskt ingen hit. Tvärtom – den bidrar till att Norrköping går mot trenden när det gäller resandet med kollektivtrafiken.

– Resandet i Norrköpings tätort stagnerade år 2008. Under 2016 minskade den för första gången, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Medan till exempel resandet i Linköpings och Motalas tätorttrafik ökar, minskar den i Norrköping med 0,8 procent jämfört med året innan – från 7,9 till 7,8 miljoner antal resor.

Enligt Näsström finns det flera anledningar till att det blivit färre resor med kollektivtrafiken, spårvagnen är den gemensamma nämnaren.

– Det var ju stora spårarbeten på Trozelligatan. Ersättningsbussar är inte lika bra, de är dessutom svårare för oss att föra statistik över, säger Näsström.

Spårvagnen underlättar även för de som inte vill betala för sina resor.

– Fuskåkandet är större i Norrköping än Linköping, fem procent mot två procent. Och det är lättare att fuska på spårvagnarna, säger Näsström.

Rent utvecklingsmässigt finns det också svårigheter för spårvagnen.

– Spårvagnen är begränsad. Det finns bara ett visst antal spår och ett antal spårvagnar.

Så Östgötatrafiken skulle helst vilja skrota spårvagnarna?

– Nej, det vill vi inte. Vi jobbar på hur vi ska kunna utveckla spårvagnen i framtidens åkande. Vi hoppas till exempel mycket på Ljuralänken, säger Mattias Näsström.

Så mycket reste vi 2016

Totalt gjordes drygt 29,5 miljoner resor med Östgötatrafiken under 2016, vilket motsvarar en ökning på 3,5 procent jämfört med 2015.

I Norrköpings tätort och närområden gjordes 8 596 000 resor, motsvarande en minskning på 0,3 procent.

Resor i områden med litet reseunderlag minskade med 3 procent. Trafiken på landsbygden står för cirka 3,5 procent av det totala resandet.

Enligt statistiken fungerar kollektivtrafiken bäst där många resor. Östgötapendeln hade till exempel en resandeökning med 8 procent.

Källa: Östgötatrafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!