Det var 1993 som kedjan Bishops Arms etablerade sig i Sverige. Som tredje stad, efter Västerås och Örebro, öppnade puben i engelsk stil en filial på Drottninggatan i Norrköping. På de här 25 åren har det hänt en hel del.
– Vi har gått från stenålder till ölålder. Dagens gäster är mycket upplysta och kunniga, säger Inka Erinder.
Om det är någon som har bra koll på Norrköpingsbornas krogvanor så är det Inka Erinder. I början på 90-talet började han att jobba på Stopet. Sedan 2008 driver han Bishops Arms. Han utvecklar sin analys.
– Förr i tiden var det många som kom in och beställde en stor stark. Nu blir första frågan i stället; vad har ni för nytt?
Tekniken har gjort sitt intåg – även i ölvärlden.
– Många av kunderna går först in på vår sajt för att se vad vi har för öl inne just nu. Sen finns det olika appar man håller koll på och checkar av om man druckit nån speciell öl.
Inka Erinder gillar det han ser.
– Det är kul när kunderna pratar öl och är intresserade. Snacket kring borden handlar också ofta om öl och mat.
Kan kunderna bli lite för duktiga?– Jodå, det dyker upp besserwissers också. Men det är trots allt roligare att de är intresserade, än inte bryr sig om vad de beställer.
De nya vetgiriga kunderna har lett till ökade krav för dom som är i branschen.
– Vi som jobbar med det här måste vara kunniga och kunna besvara frågor och hjälpa kunderna, annars blir de besvikna och går någon annanstans.
– Det ställs också krav på att vi hela tiden förnyar vårt sortiment. Vi måste hålla koll på som går bra, fortsätter Erinder.
På Bishops Arms finns 26 öl på fat, i kylen återfinns cirka 230 olika flasköl. Det stora ölintresset märks också bland producenterna.
– Varje dag ringer det många leverantörer. Sverige ligger i framkanten och är öppna för ett brett sortiment. I Tyskland, till exempel, är man väldigt traditionella och vill inte gärna prova något nytt, säger Inka Erinder.
Hur länge kan den stora ölhajpen hålla på?– Jag ser i alla fall inget slut än. IPA-vågen har varit stark i ett par år, nästa trend verkar vara suröl. Det finns öl med smak av surmjölk och lingon.
Varför skulle man vilja dricka en öl som smakar surmjölk och lingon?– Haha, det är nog bara för att man kan göra det, helt enkelt.
Även på vinfronten märker han av intresset.
– I början fanns det husets röda och husets vita. Nu har vi ett stort varierat sortiment med märken som finns på Systemet. Jag tror bolaget har en hel del att göra med att våra kunder är så upplysta. På Systembolaget är personalen mycket kunnig och ger bra tips, säger Inka Erinder.