Andreas: "Jag har kunnat jobba hemma, men det blir inte fullt fokus på någonting, det blir fifty-fifty"
I två omgångar har klasserna som Andreas barn går i övergått till distansundervisning. Barnen går i lågstadiet och har fått med sig papper hem där det står vad de ska göra. Andreas tycker det är lite märkligt hur skolan använder ordet "distansundervisning", när man skickar hem barnen med uppgifter de ska göra på egen hand eller med hjälp av någon hemma.
– Det är ingen distansundervisning, det är hemstudier och inget annat.
Han tycker dock att lärarna skapat tydliga uppgifter, vilket han berömmer, och att lärarna ringt varje dag för att stämma av hur det gått.
Under den här tiden har Andreas kunnat jobba hemifrån. Barnen har följt instruktionerna de fått med sig, och det har fungerat förhållandevis bra därhemma.
– Men det blir inte fullt fokus på någonting, det blir fifty-fifty, säger han.
Men även om det fungerat, är han bekymrad över de barn som inte har samma möjlighet till stöd hemma.
– Det finns många barn som har svårigheter, och anhöriga som inte kan hjälpa lika mycket.
Han tycker att kommunen borde kunna flytta om personal mellan olika skolor, i stället för att stänga igen.
– Jag hörde att en skolas personal åkte på kurs, samtidigt som en annans skolas personal var hemma och att man då fick stänga skolan. Måste man åka på kurs i det läget? Man kunde ta flyttat personalen, säger han.
***
Kordelia: "Föräldrar borde få avdrag på den kostnad man betalar för fritids/förskola när man måste vara hemma"
Hemma finns en nioårig son i årskurs tre. De har haft distansundervisning i 1,5 vecka, något sonen stormtrivs med, berättar Kordelia:
– Han får mera gjort, bättre studiero och känner att han presterar bättre på distans än i skolans miljö. Detta förstår jag att inte alla elever och föräldrar kan tycka. Men alla barn är individuella, säger hon.
Under pandemin har Kordelia reflekterat över hur barn behöver olika sätt att lära sig på.
– Jag kan tänka mig att det är flera elever som faktiskt mår bättre av att stundvis få studera hemifrån, medan andra mår bättre av att få annan typ av hjälp i skolans miljö.
Rent ekonomiskt har familjen inte påverkats särskilt mycket, då den ena föräldern kan jobba hemifrån. Kordelia tycker dock att det är svårt att förstå vad för typ av ersättning föräldrar har rätt till.
– Vi betalar fortfarande för fritidsplats för den här tiden även om vi inte har möjligheten att ha barnen på frita, samtidigt som vi bara får 90 procent av vad vi skulle få vid vanlig sjukvabb. Många drabbas säkerligen väldigt hårt ekonomiskt på grund av detta. Jag kan tycka att föräldrar borde få åtminstone avdrag på den kostnad man betalar för fritids/förskola under dessa tider man måste vara hemma.
***
Max: "Mycket matlagning blir det – men det fungerar bra, man får anpassa sig"
I hushållet finns två barn, ett i högstadiet och ett på gymnasiet. Båda har just nu distansundervisning. En förälder har möjlighet att jobba hemifrån.
– Det fungerar mycket bra för den som går på gymnasiet. Vi hoppas på att studenten blir av på något sätt. Han som går i högstadiet har bara varit hemma i en vecka, så än så länge fungerar det bra. Han har dyslexi och jobbar redan med datorstöd. Det är svårt med praktiska lektioner såsom slöjd. Jag tror att han är mer beroende av att det inte blir lång tid hemma, men det blir som det blir när det är hög smittspridning. Bättre distans än inga lektioner alls, säger Max, och berättar om en situation när sonen tyckte att han fick mer gjort hemma än i skolan:
– Han hade haft teknik i 1,5 timme och klarade nio uppgifter i ett streck. När han är i skolan brukar han ta paus mellan uppgifterna och prata med kompisar, så just den lektionen blev effektivare på distans.
Att ha möjlighet till distansundervisning då och då även när pandemin är över, tror inte Max är så bra ur social synpunkt.
– Han får mer gjort, men sonen saknar det sociala att träffas på raster och så vidare. Dessutom är det viktigt med motion och rörelse. Jag tror det är bra för barn att lära sig social kontakt genom att träffas. Annars fungerar det inte på arbetsplatser när de blir vuxna. Men visst kan det fungera som komplement för vissa lektioner för de som har behov av lugn och ro och fokus.
För att få motion, går barnen promenad. Sedan är det dags för mat.
– Mycket matlagning blir det – men jag upplever att det fungerar mycket bra i den tid som vi lever i – man får anpassa sig. Jag tycker det är imponerande hur skolorna ställer om, säger Max.
***
Jessica: "Regler ändras hela tiden man vet varken ut eller in vad som gäller"
För Jessica känns pandemin på flera sätt, bland annat i plånboken. Som arbetssökande i ett arbetsmarknadspolitiskt program, har hon fått vabba de dagar som barnen varit hemma. Vilket lett till en sämre ekonomi.
– Framför allt när karln varit hemma med. Vår tjej har haft postcovid och vi har nog hållit barnen hemma mer än man ska, säger hon.
Jessica tycker att det varit otydlig information från Försäkringskassan om vad som gäller.
– Som när man får ta ut smittbäringspeng, från vilken ålder? Det har behövts tester, men barn har inte testats. De borde också ha höjt åldern för vab. För oss har det varit svinrörigt.
Hon tycker även att det varit otydlig information om vaccination, till exempel hur man bokar tid, och hade gärna fått information från Folkhälsomyndigheten hemskickad per post om hur man ska gå till väga.
– Jag är lite gammalmodig. Vi har en pandemi, så det borde ha skickat hem.
***
Therese: "Jag är ensamstående, men har tur som klarar mig, men jag tänker på de som har det värre ekonomsikt"
Dottern går på Karlshovsskolan och har haft distansundervisning under elva dagar nu i januari. Therese och hennes ex har delat upp dagarna när hon är hemma. Therese tycker att skolan agerat föredömligt.
– Upplägget har varit bra, vi har fått läxor hemskickat varje dag, så då har vi haft skola hemma. Jag vill ge en eloge till lärarna som punktat upp och varit tydliga med vad vi ska göra, säger hon.
Dottern har klarat uppgifterna bra, men Therese har märkt på henne att dagarna hemma gjort henne tröttare och inte lika full av liv som hon brukar.
– Alla är i behov av ett sammanhang och det märks att hon saknar sina kompisar och lärare. När skolan öppnade upp igen var hon så glad!
Therese har inte kunnat jobba hemifrån, utan har fått ansöka om ersättning från Försäkringskassan de dagar dottern varit hos henne.
– Jag har tur som klarar mig, men många ensamstående har det tufft ekonomiskt, med elräkning och allt. Och helt plötsligt ska man ha mat hemma för elva dagar, när barnen annars äter frukost, lunch och mellis i skolan. Vi betalar skatt, men jag tycker inte att tryggheten finns där när det väl gäller. Det släpar efter när man ska få ersättning från Försäkringskassan, men när man ska betala in, som hyran, då ska det gå väldigt fort. Även om det är en sits som man inte själv satt sig i. Det är tur att det finns snälla hyresvärdar.