Så kan du bli lurad på Black Friday

Få har väl undgått att fredagen den 24 november är lika med Black Friday – dagen då butikernas röda siffror ska bli svarta. Den amerikanska reahysterin nådde Sverige för några år sedan och nu har den blivit en av de viktigaste dagarna för detaljhandeln.

Black Friday. Så här såg det ut på Black Friday i norska Akershus förra året.

Black Friday. Så här såg det ut på Black Friday i norska Akershus förra året.

Foto: TT

Norrköping2017-11-24 07:30

Enligt en ny undersökning från Svensk Handel så uppger 78 procent av handlarna att Black Fridays betydelse har ökat under de senaste åren. Siffror från Postords e-barometer visar att under Black Friday 2016 så omsatte handeln totalt 3,6 miljarder och i genomsnitt handlade varje person för 1 817 kronor.

Men frågan är vilka fynd man egentligen gör. För att det ska få lov att kallas rea så krävs det att butikerna följer reglerna – man får inte locka med låga priser om priserna inte är låga.

Konsumentverket har jobbat med flera granskningar av reklamkampanjer som har innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris.

– Det har visat sig att vissa priser aldrig varit aktuella, säger Pia Klerhag, konsumentvägledare i Norrköpings kommun.

Hon uppmanar konsumenterna att tänka efter innan eventuella köp.

– Det är många som lockas och luras. Black Friday är inte bara en rea, utan det är den "bästa" rean, säger hon.

För hur trevligt det än är att shoppa, så måste ju någon betala för kalaset..

– Om man handlar på kredit eller avbetalning så kommer det alltid en tid när var varan ska betalas, säger Pia Klerhag.

Det finns även en motpol till Black Friday – En köpfri dag, den årliga internationella kampanjdagen mot överkonsumtion inträffar ju just den 24 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om